17.08.19

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Print this pageTweet about this on Twitter

בטיחות

אור ירוק: עשרות תושבים בעמק יזרעאל נפגעו בתאונות במעורבות של רכב כבד

ארז קיטה, מנכ”ל עמותת אור ירוק: “עוצמת ההתנגשות במשאית בזמן תאונה כל כך גדולה שכמעט כל תאונה יכולה להיות קטלנית, כזו שתגבה קורבנות

מאת: ניר אהרוני , 15 בפברואר 2018

48 תושבים באזור עמק יזרעאל, בהם שני הרוגים, נרשמו בשנים האחרונות בתאונות בהן היו מעורבים כלי רכב כבדים.
ביקנעם נפגעו בתאונות כאלה 21 תושבים, בהם 4 באורח קשה. בקרית טבעון נפגעו בתאונות במערבות כלי רכב כבדים 19 אנשים בהם הרוג אחד ועוד אחד שנפגע באורח קשה. ברמת ישי נפגעו 8 אנשים בתאונות כאלה, כולם באורח קל. כך עולה מנתונים שפרסמה עמותת אור ירוק על פי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.

צילום: ארכיון "כוכב"

מנתוני עמותת אור ירוק עולה, כי בשנת 2017 (חודשים ינואר-נובמבר) התרחשו 88 תאונות דרכים קטלניות (בהן נהרג לפחות אדם אחד) עם מעורבת של רכב כבד (טנדר, טרנזיט ומשאית במשקל 3.5 טון ומעלה) מדובר בעליה של 9% בהשוואה לתקופה המקבילה בשנה שקדמה לה. מבין הרכבים הכבדים שהיו מעורבים בתאונות הקטלניות, למעלה ממחצית המקרים היו במעורבות של משאיות במשקל 3.5 טון ומעלה. המספר מדאיג במיוחד לאור העובדה שמשאיות מהוות רק 3% מתוך סך כלי הרכב בכבישים, מספר נמוך מאד ביחס לאחוז מעורבותן בתאונות קטלניות.
עוד עולה מהנתונים, כי בשנת 2017 אירעו כ-1,800 תאונות דרכים במעורבות משאיות, 243 מהן היו תאונות קשות. על פי הנתונים, בתוך הערים אירעו בשנת 2017 (ינואר-נובמבר) 951 תאונות במעורבות משאיות, 30 מהן היו קטלניות ו- 110 קשות. בעשור האחרון אירעו בערים ובישובים למעלה מ- 15,600 תאונות דרכים במעורבות רכבי משא.
ארז קיטה, מנכ”ל עמותת אור ירוק: “עוצמת ההתנגשות במשאית בזמן תאונה כל כך גדולה שכמעט כל תאונה יכולה להיות קטלנית, כזו שתגבה קורבנות. כשנהג משאית נדרש לעבוד שעות ארוכות על הכביש מעבר לחוק וללא כל מנוחה, הוא מסכן את כל הנוסעים בכביש ועלול לגרום לתאונה רבת נפגעים בכל רגע. משרד התחבורה והבטיחות בדרכים היה חייב כבר מזמן לקדם חובת שימוש בטכנולוגיות מצילות חיים כדוגמת הטכוגרף בכל משאית. צריך להגביר את הפיקוח והאכיפה על הנהגים המקצועיים ולהעמיד לדין גם בעלי חברות ששולחים נהגים לעבוד 16 ו-17 שעות על ההגה, עם כלי רכב כבדים בעלי ליקויי בטיחות חמורים שמסכנים את החיים של כולנו בכביש”.
על פי נתוני עמותת אור ירוק, משאיות במשקל עד 34 טון מעורבות פי שישה יותר בתאונות דרכים קטלניות מאשר כלי רכב פרטיים. מאפייני המשאיות – המשקל הרב, הנקודות המתות אשר מקשות על זיהוי אופנועים ומרחק העצירה הארוך, מגבירות את הסיכון למעורבות בתאונת דרכים. אחת הבעיות של נסיעת משאיות בתוך היישובים היא כי אין להם מקום חניה מסודר בתוך היישובים. כך, נוצר מצב שבו נהגי הרכבים הכבדים נאלצים לחנות במקומות מסוכנים, בתוך האוכלוסייה, בין היתר, ליד ילדים.
בנוסף, להערכת אנשי מקצוע, חסרים כ–4,000 נהגי רכבים כבדים בישראל. התוצאה של מחסור קשה זה היא שעות עבודה ארוכות במיוחד של נהגי המשאיות והעסקת נהגים מבלי לבדוק את הרקע התעברותי שלהם. מעסיקים רבים אינם מקפידים על חוק שעות עבודה ומנוחה וכתוצאה ישנם נהגי רכבים כבדים שנוהגים ברציפות במשך 14, 16 ואפילו 18 שעות. שכר הירוד ותנאי העבודה הפוגעניים יצרו מחסור בנהגי רכב כבד.

עוד כתבות בתחום בטיחות

לכל הכתבות בקטגוריית כללי >>>