19.11.19

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Print this pageTweet about this on Twitter

מגזין

איציק אברהם נותן לך יותר?

תחקיר: רבים בענף בתי הספר לנהיגה טענו במשך השנים, כי רשת בתי הספר שהקים איציק אברהם, צומחת מהר מדי, כאשר עוד ועוד סניפים נפתחים ברחבי הארץ. זה התחיל בעפולה, משם עבר לקריות, ליקנעם, לחיפה עד שזה התפשט ברחבי המדינה. ובסופו של דבר, החלו קשיים בהתנהלות ושיעורים בוטלו, כמו גם שביתת בוחני הנהיגה שהקשתה עוד יותר על המצב בענף. והשבוע, מונה לרשת מפרק. אדי גל מביא את השתלשלות הדברים עד לקריסת הרשת

מאת: אדי גל , 3 באוגוסט 2016

מי לא מכיר את רשת בתי הספר לנהיגה “איציק אברהם”, מי לא מכיר את הג’ינגל שלהם, שרץ במשך כמה שנים מעל גלי האתר. ההתחלה היתה מבטיחה והכל היה נראה נפלא. סוף סוף נפתח בית ספר לנהיגה שלוקח מחירים זולים על השיעורים, שמוכן לעסקת חבילה עד הטסט במחיר קבוע מראש, שעומד בהבטחות. והתלמידים? באו בזה אחר זה. ובית הספר, שהחל את פעילותו בעפולה, התפשט מהר מאוד ופתח סניפים ברחבי הארץ: בקריות, ביקנעם, בחיפה, בחדרה, בכפר סבא ובמקומות נוספים.
ואילו איציק אברהם, האיש שיסד את הרשת, רק צמח וגדל. אבל, לפני שבועיים, כשהוא כבר באמצע הליך של פשיטת רגל אישית, בתי הספר שלו נסגרו, עשרות מורי נהיגה מנסים לקבל את המשכורות שלא שולמו להם.

צילום: ארכיון "כוכב"

כמו כן, מאות תלמידים מכל הארץ מבינים שאת רוב הכסף ששילמו, הם איבדו. איש כבר לא יעביר אותם טסט, אף אחד לא ידאג להם לקבלת רישיון הנהיגה הנכסף. איציק אברהם נותן לכם יותר? כבר לא.

המורים נטשו, הפקידות עזבו

סניף יקנעם היה קטן יחסית, בסה”כ 12 תלמידים. לעומת זאת, בקרית אתא היו רשומים לא פחות מ-200 תלמידים, ובכל הארץ כמה אלפי תלמידים. ורובם, כאמור, נשארו בלי טסט ובלי כסף.
שמעון לוגסי היה מורה בבית הספר של איציק אברהם ביקנעם, הוא עבד שם במשך 7 שנים. הוא האיש שלימד את התלמידים על מכוניות פרטיות ואוטומטיות, בחצי משרה. לפני חודש הוא נאלץ לחפש לעצמו מקום פרנסה אחר והחל ללמד בבית הספר “יקנעם”. לוגסי: “אני לא יודע מדוע הרשת קרסה. בחודשים האחרונים זה פשוט דעך, עד שזה הפסיק פשוט לעבוד. המורים נטשו, הפקידות עזבו, איש לא ענה לטלפונים של התלמידים וגם לא למורים”.
מתי הבעיות החלו?
“עבדתי שם 7 שנים והכל היה בסדר גמור. המשכורות שולמו בזמן, הכל היה בסדר. לפני שלושה חודשים החלו הצרות. הם זימנו את המורים ואמרו להם כי בגלל שביתת הבוחנים, יש בעיה בתזרים המזומנים ויהיו קשיים בתשלומים. הם אמרו שאין הכנסות, שיש בעיות בתשלום המזומנים. בזמנו זה נשמע הגיוני. אחר כך זה פשוט הידרדר עוד ועוד. שיעורים לא נקבעו, משכורות לא שולמו עד שזה נסגר”.
הופתעת?
“זה היה באוויר, קיווינו שזה יסתדר, קיווינו שהכל יהיה בסדר. אבל זה לא הסתדר. כמו שאמרתי, כבר לפני שלושה חודשים פנו לצוות המורים כדי לדחות את התשלום, עד שפשוט העסק גווע”.
המורים, באמצעות עו”ד נדב מיוסט, פנו לבית המשפט כדי למנות מפרק לרשת בתי הספר. השבוע מינה בית המשפט המחוזי בנצרת את עו”ד איתי פריימן, למפרק זמני של רשת בתי ספר לנהיגה של “איציק אברהם”, שהפעילה 16 סניפים עד שהרשת קרסה כלכלית. לעיתון “כוכב” נודע, כי 30 העובדים לא קיבלו בחודשים האחרונים תשלום משכורות, ובמהלך הדיון שהתקיים אף הועלו חשדות, לכאורה, לאי סדרים כספיים ובזיזת ציוד ורכוש.
השופט עאטף עיילבוני קבע, כי הוא ממנה את עו”ד איתי פריימן כבעל תפקיד עם מלוא הסמכויות, נאמן בהקפאת הליכים וסמכויות של מפרק. בהחלטה ציין השופט, והסב את תשומת ליבו של המפרק, לטענה כי נושים החלו בוזזים את משרדי החברה, וכן לטענה כי כנגד בעל המניות מתנהל הליך פשיטת רגל בבית המשפט המחוזי בחיפה.
עו”ד פריימן, המפרק: “אני לומד את התיק ואת טענותיהם החמורות של עשרות העובדים, כלפי חלק מהנושים ובעלי המניות. ככל שיידרש, אפעל למיצוי הדין תוך בדיקה ושמירת הזכויות הבסיסיות של העובדים”.
עשרות העובדים טוענים באמצעות עו”ד נדב מאויסט, כי לא קיבלו משכורות החל מחודש אפריל, וכי קיים חשש מבזיזת הציוד על ידי הנושים. לטענת מאיוסט, רוב העובדים הינם עם וותק של שנים רבות, וכרגע נראה כי במהלך של פירוק החברה, העובדים יקבלו מביטוח לאומי רק חלק מהתשלומים המגיעים להם. באחרונה פורסם כי תלמידים שילמו כסף לחבילות שיעורי נהיגה וטסטים, וכי הם אובדי עצות כי לא קיבלו שירות, או את הכסף בחזרה.
במהלך הדין טען עו”ד מאיוסט, כי עורך דינו של בעל החברה פנה אליו וטען כי אין לו התנגדות לכך שימונה נאמן מפרק לחברה. עו”ד מאיוסט ציין עוד כי: “בעל המניות פנה בהליך של פשיטת רגל ועתה הוא נמצא ברומניה, לפי הידוע לנו”.
ראוי לציין כי, כנגד בעל הרשת עומדת חקירה של רשות המיסים, על חשדות בדבר העלמת הכנסות בסך כ-20 מיליון שקל. הקראת כתב האישום תהיה במהלך חודש אוקטובר.

נעשו דברים שלא יעשו

פשיטת הרגל של הרשת לא הפתיעה כמה גורמים וותיקים בענף בתי הספר לנהיגה. מורה וותיק מהאזור, שקלט כמה מהתלמידים שנפלטו מבתי הספר שפשטו רגל, סיפר השבוע לעיתון “כוכב” כי: “נעשו שם דברים שלא יעשו. גבו כסף מראש עבור חבילות עד הטסט, למרות שידעו שהם הולכים לקראת פשיטת רגל. הוא עשה בלאגן גדול ועכשיו הוא ברח. הוא איש ממולח, התקדם יפה, מסניף מעפולה ועד רשת פרושה בכל הארץ. הבנאדם גר בקיסריה. הוא כל הזמן עשה מבצעים, חילק קופונים, פיתה אנשים שמצאו משהו בזול. הזול הזה התברר לבסוף כמאוד יקר. מאוד מאוד ביוקר”.
אבל אומרים שהוא נפל בגלל השביתה של הבוחנים.
“לדעתי זה לא קשור. הוא נפל כי הסתבך בכל מיני סיפורים, לקח כספים, לא עמד בקצב, תלמידים לא עברו טסטים. עבדו על אנשים בעיניים. מי שעובד עקום ועושה תרגילים, זה מה שקורה לו. גם היו לו הוצאות ענקיות. הוא עשה המון פרסום, החזיק משרדים, מכוניות, פקידות, שילם הון על ביטוחים. בסוף הוא לא עמד בהוצאות והנה יש לך רשימה ארוכה של נפגעי א.א”.
בסרטון שפרסם ביוטיוב, ועדיין נמצא ברשת, פירט איציק אברהם את התורה שלו ואת הנוסחה שלו להצלחה. הוא סיפר שמי שלומד אצלו מקבל שיעורי תיאוריה בחינם, וכי אצלו אחוזי ההצלחה גבוהים במיוחד. הוא הסביר זאת בכך שהמורים עוסקים רק בלמידה, בעוד הפקידות עוסקות בכל התיאומים וניהול המשרד.
אחת מאלה שראו את הפרסומים של אברהם היא שרה, תושבת האזור. היא הגיעה למשרד שלו בחיפה, ליד משרד הרישוי, ובהמשך עברה ללמוד בסניף בקרית אתא. היא נרשמה ללימודי נהיגה יחד עם אחותה הקטנה. שרה: “ראינו את המשרדים שלהם ליד התיאוריה, ונכנסנו. הם הציעו לנו חבילה טובה ולקחנו. זה היה לפני שנה וחצי בערך. החבילה, תמורתה שילמנו 3800 שקלים, כללה 40 שיעורים, טסט פנימי ושני טסטים חיצוניים. זה נראה לנו לא יקר, כי אתה שומע את המחירים בחוץ ואתה מבין ששם יקר יותר. הם גם עשו לנו הצגה שלמה, הציגו מצגת עם אחוזי ההצלחה שלהם. אז לקחנו. אחרי לא הרבה זמן כבר החלו בעיות. שיעורים בוטלו ברגע האחרון, פתאום המורה הזה חולה ולמורה הזה היה פנצ’ר. ביטלו לנו מלא שיעורים. אז עברנו לסניף של קרית אתא, אבל המצב לא היה שונה”.
שרה ממשיכה לפרט ומספרת עוד כי: “המורה היה אמור לאסוף אותנו בלב המפרץ. אנחנו היינו מגיעות לשם אבל הוא לא הגיע, או במקרה הטוב איחר. לפעמים הפקידה הייתה מבטלת את השיעור. היו מקרים שהמתנו שעה וחצי והמורה לא הגיע. אחר כך החליפו לנו מורה, העבירו אותנו למורה אישה. בסופו של דבר, אחותי עשתה את כל השיעורים ונכשלה. אני עוד לא השלמתי את כל השיעורים והם חייבים לי שני טסטים. לפני שבועיים וחצי הפסיקו לענות לנו לטלפונים, אז הבנו שמשהו קרה”. כיום, שרה ואחותה עברו למורה נהיגה אחר מהקריות, כדי להשלים את החסר. שרה: “זה יעלה לי עוד כסף, ולא שיש לי עודפים. אני בת 25 כיום ומממנת את עצמי. זה ממש לא קל. אני לא רגילה לסיפורים כאלה, פשוט לא יודעת בכלל מה לעשות, למי לפנות. הכסף הלך, הוא חייב לי שני טסטים, אבל מה אני יכולה לעשות? אין עם מי לדבר”.
מורה נהיגה ותיק מהקריות, שעבד בסניף בקרית אתא משך מספר חודשים, סיפר השבוע כי למעשה הרשת פגעה ביודעין בתלמידים. לדברי המורה: “הם פשוט גבו בהתחלה מחיר נמוך, 90 שקל לשיעור. אבל התלמידים לא שמו לב שמדובר בשיעור של חצי שעה ולא 40 דקות, כמו שמקובל בקריות. הם ראו מחיר זול ונרשמו, חשבו שעשו עסקה טובה, אבל הם לא”. המורה שהעדיף להישאר בעילום שם, הוסיף ואמר עוד כי: “הבעיות החלו לפני שלושה חודשים. עד אז הם שילמו כל חודש, באיחור של כמה ימים, אבל שילמו. ואז פרצה השביתה של הבוחנים. מצד אחד, הם אמרו לנו לא ללמד, אז לא נתנו שיעורים כדי שלא יהיו הוצאות, כדי שלא ישלמו למורים. מצד שני, הם המשיכו למכור חבילות של 37 או 40 שעורים. אני מכיר תלמיד שקנה חבילה ימים לפני שהרשת נסגרה ולא קיבל אף שיעור. להערכתי, היו בסניף בקרית אתא כ-150 תלמידים לפחות. לדעתי, שני שליש מהם הפסידו מעל 3000 שקלים כל אחד. זה הרבה אנשים והרבה כסף. הם המשיכו לקלוט תלמידים, לא נתנו שיעורים ולא שילמו משכורות, גם כשכבר היו בקשיים. אחר כך השביתה נגמרה וחזרנו ללמד, אז הם שילמו לי סכום מסוים על החובות, ונתנו עוד צ’ק דחוי שבכלל לא הפקדתי, כי ברור לי שלא אראה כסף. ואז, לפני כחודש, הם סגרו את בית הספר. ביקשתי שיתנו לי מכתב פיטורין אבל גם את זה לא נתנו. אולי עכשיו נקבל כסף מהביטוח הלאומי”.
אתה אומר שפשוט עבדו על תלמידים בעיניים כשכבר ידעו שבית הספר הולך להיסגר?
“יום לפני שבית הספר נסגר צלצל אלי תלמיד ואמר שקנה חבילה ב-4000 שקלים, וקבעו לו שיעור איתי למחרת. אמרתי לו: ‘איפה אתה חי? בית הספר נסגר כבר’. הם עשו הכל רק כדי להרוויח כספים. למשל, קבעו לתלמיד טסט לפני שהמורה קבע שהוא מוכן לטסט. ברור שהוא נכשל וכך אפשר היה לתת לו עוד שיעורים. וגם רצו לנצל את זה שקיבל שני טסטים בחבילה. אחר כך גם העלו מחירים, גבו 100 שקל על חצי שעה. יש פה תלמידים שנדפקו חזק מאוד”.

תגובות והתייחסות עורכי הדין

עו”ד נדב מאויסט, שמייצג את המורים, בא כוח העובדים, אמר השבוע לעיתון “כוכב” כי: “מדובר בעשרות עובדים תושבי האזור, ביניהם: מורים, מזכירות ומנהלי סניפים, שמוצאים את עצמם מזה כשלושה חודשים ללא משכורת בצורה סדירה. עד לאחרונה הם לא הכירו את האפשרות לפירוק החברה ולקבלת הזכויות באמצעות המוסד לביטוח לאומי, אך לצערנו, זה הפתרון המהיר והיעיל ביותר במקרה שבו המעסיק קורס ומותיר את העובדים חסרי אונים. לצד הכאב על התלמידים והספקים, מדובר באנשים שמפרנסים משפחות עם ילדים קטנים, ובתמימותם, לאחר שנים רבות של עבודה תחת איציק אברהם, האמינו וקיוו בכל ליבם שכפי שהובטח להם, יימצא פתרון שיאפשר המשך פעילותה של החברה. בסופו של דבר, הליך הפירוק הוא הדרך הטובה ביותר לכל הצדדים, כאשר בראש ובראשונה היה קיים צורך לעצור את בזיזת הציוד של החברה”.

צילום: ארכיון "כוכב"

עו”ד מאויסט הוסיף עוד כי: “מדי יום פונים למשרדנו בעלי נכסים שהשכירו משרדים לחברה, עשרות תלמידים ששילמו ולא יודעים מה יעלה בגורלם ואם יזכו להחזר כספי, או לפחות לקבלת טפסים ירוקים, ומורים שנותרו ללא כסף לאוכל. אנו תקווה כי המפרק הזמני שמונה יביא לתוצאות מהירות עבור כל הנפגעים. זה סיפור עצוב שגרר אלפי נפגעים. על אף שניזוקו בעצמם בסכומים אדירים שעלולים למוטט אותם כלכלית, מזכירות הסניפים והמורים כאחד חשים אחריות כלפי התלמידים ומוכנים לסייע ככל שניתן, הן לקבלת טפסים ירוקים שיאפשרו המשך לימודים במקום אחר מהמקום בו הפסיקו, והן להמשך לימודם ככל שיימצא רוכש לבית הספר, אשר ימשיך להפעיל אותו. זה המעט שיוכלו לעשות כדי לסייע לתלמידים לצאת מהמצב אליו נקלעו, במקביל לזה שיחכו לקבל את מלוא זכויותיהם, כולל שכר של שלושה וחצי חודשים מהמוסד לביטוח לאומי בסיום תהליך הפירוק של החברה. המורים עדיין חולמים על כך שיימצא רוכש, אשר יפעיל את בית הספר וימשיך להעסיק אותם, ולאפשר להם לתת שירות לאלפי תלמידים. אנו מחכים לבשורות מהמפרק הזמני בנושא זה”.

עו”ד פז גולדהורן, שמייצג את איציק אברהם: “צריך לזכור כי רשת איציק אברהם הייתה הרשת הגדולה ביותר לבתי ספר לנהיגה בארץ, רשת בפרישה ארצית, שנתנה שירות לקהל רחב והעסיקה עובדים רבים. המחירים שלה היו בהחלט אלטרנטיבה למחירי השוק, זולים יותר.

צילום: ארכיון "כוכב"

ידוע שבתקופה האחרונה, בשל שביתת הבוחנים שהשביתה את הענף לשלושה חודשים בהיעדר טסטים, נקלעה הרשת לבעיה של תזרים מזומנים. זה חלק בלתי נפרד מרשת שיש לה הוצאות תפעול גבוהות. עד לרגע האחרון האמין איציק כי הוא יוכל לשקם את הרשת ולחזור לעבודה מלאה, תוך שהוא עומד בכל התחייבויותיו כלפי העובדים, הספקים ולקוחות הקצה- התלמידים. צריך גם לזכור שהוא עצמו חשוף לחובות בהיקף ניכר, ובטח לא רצה שהרשת תקרוס ותתפרק. הוא האמין שניתן להציל אותה. עד לנקודה הקריסה שולמו רוב החובות לעובדים. אני לא מזלזל לרגע בפגיעה בהם, אבל איציק נקלע למשבר אישי והוא איבד את כל מה שהיה לו. הוא רצה להמשיך לקיים את הרשת, אבל לבסוף היא קרסה”.
הוא יחזור לארץ?
“ברור, הוא לא ברח מאף אחד, הוא ישוב לארץ”.

עוד כתבות בתחום מגזין

לכל הכתבות בקטגוריית מגזין >>>