12.12.18

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Print this pageTweet about this on Twitter

דעות

אסתר וגילוי: פורים רלוונטי מאי-פעם

מאת: הרב ד”ר מיכאל לייטמן , 1 במרץ 2018

צילום: מערכת "כוכב"

“והעיר שושן נבוכה”: המבוכה של העיר שושן מייצגת ומשקפת את המבוכה ואת הבלבול שקיימים באנושות כיום. מדינות ועמים שונים מתקוטטים, דעות ועמדות מנוגדות מפלגים את החברה, ואיש אינו יודע עם מי הצדק. מגילת אסתר, המגלה את הנסתר, מסייעת להכריע בהחלטות גורליות. טור אקטואלי לרגל חג הפורים
למי להאמין וממי להתרחק?

צילום: מערכת "כוכב"

עוד בזמן ממלכת פרס לפני כ-2,500 שנה, כל מחנה החזיק בעמדתו וניסה לשכנע את האחרים בצדקת דרכו. כאז כן היום, אין את מי להאשים או להצדיק. על פי חכמת הקבלה, כולם ללא יוצא מן הכלל פועלים מאותם מניעים אגואיסטיים טבעיים, ודורשים לעצמם עוד ועוד תענוגים על חשבון הזולת. האשם היחיד הוא האגואיזם הלא מרוסן, או בשפת המגילה “המן הרשע”, הכוח שהולך ופורם את רשת הקשרים בינינו. “המן” הוא שמפריד אותנו איש מרעהו, מונע מאיתנו להקשיב לאחרים ולהתחשב בהם, מדרבן אותנו להתעקש על שלנו ומאיץ בנו להילחם כדי לגבור על האחרים.
כנגדו ניצב “מרדכי”, דמות לכאורה צדדית וחלשה, האוצר בתוכו את שיטת החיבור לחיים טובים. מרדכי מזהה את הבלבול ואת המבוכה שאוחזים בתושבי העיר שושן, הוא מבין כי כל עוד רשת הקשרים האנושית מבוססת על אגואיזם, וכל עוד האנשים משועבדים להמן, די בתנודה קלה כדי למוטט את מגדל הקלפים המלאכותי שנבנה.
מרדכי מחליט לפעול וקורא לעם ליישם רק כלל אחד: להתעלות מעל כל הניגודים שמתגלים בין בני האדם. לא לתת להמן לתעתע בנו, לא להשתרך אחר הפיתויים שהוא מציע, אלא להיבנות כחברה מאוחדת מעל כל הפלגים וחילוקי הדעות. שיטת החיבור שבה דגל מרדכי היא למעשה אותה השיטה שמאז ומתמיד ליכדה ללב אחד את העם היהודי – העם הייחודי ששואף לאיחוד.
המן לא ויתר בקלות למרדכי. הוא דרש להשמיד את כל היהודים ואסר עליהם לממש את דרכו של מרדכי, דרך האיחוד והדאגה לזולת. מדוע? כי גישת מרדכי היהודי מנוגדת לגישתו של המן. משחר בריאת האנושות טמונה ביהודים אותה נטייה לחיים על פי העיקרון “ואהבת לרעך כמוך”, וגם אם היא רדומה, היא עדיין קיימת וניתן לעורר אותה.
המן ביקש להרוג את מה ש”יהודי” בנו, את הגישה האומרת שהאושר מצוי רק בקשרי אהבה ואחווה בין בני אדם. כאשר אחשוורוש מאשר להמן להשמיד את היהודים, מרדכי פונה לאסתר ומבקש ממנה להתגייס לעזור בעניין. אסתר משיבה לו: “לך כנוס את כל היהודים”. דאג לכך שכולם יתכנסו, יתחברו, יצומו יחד במשך שלושה ימים, ואז אוכל לפנות בשמם אל המלך. במשך שלושה ימים היהודים מתאמצים להתעלות מעל האגו, אך זהו דבר שמעבר לכוחו הפרטי של האדם. אולם, בסופו של דבר, רק בכוח החיבור והאחדות הם מצליחים להינצל.
בבל של ימינו
את סיפור המגילה אפשר לראות מתגשם גם בימינו. די להביט ביהודי העולם, ובפרט ביהודי ארה”ב, כדי להפיק לקח. גישת המן, הדאגה לטובת עצמי בלבד, מביאה עמה תחרות דורסנית, בכל תחום. לכאורה, זה נראה כמתכון מנצח, להגיע להישגים אישיים בחיים ולזכות באושר. גישת מרדכי – המאמץ לחיבור טוב בין אנשים ולאהבת הזולת – אינה ניכרת לעין, אינה נתפסת כגישה יעילה ונחשבת בעידן הנוכחי כנאיבית.
עד כה נראה שהמן מנצח, ובגדול. יהודי ארה”ב מתנהלים בכוח הכסף, בכוח השליטה, בכוח הזרוע. בחברה, בעסקים, בספורט, בתקשורת, בפוליטיקה, בכל מקום בעצם, החזק מנצל את החלש וגורף את כל הקופה לעצמו. בתרבות כוחנית כזו אין ממש מקום לדבר על חיבור ועל אהבת הזולת, שהרי זה נראה תמים מאוד ו”לא שייך” לתקופה.
____________________________
ד”ר מיכאל לייטמן (PhD) מעניק מדי יום שיעורי קבלה המשודרים בערוץ 96. לפרטים על מסלולי הלימוד של מכללת “קבלה לעם” התקשרו לטלפון 1-700-509-209.

עוד כתבות בתחום דעות

לכל הכתבות בקטגוריית חדשות >>>