16.12.18

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Print this pageTweet about this on Twitter

מדעים

אתגר המנטורים – בני נוער יוזמים תחרות רובוטיקה אזורית

יוזמתם של המנטורים לרובוטיקה ממרכז ‘תפוח הפיס’, הובילה לקיום תחרות רובוטיקה אזורית, שמבוססת על מודל תחרות בן-לאומי של ארגון FIRST

מאת: מערכת "כוכב" , 16 באוגוסט 2018

המייסד דין קיימן ודאי היה גאה לראות כיצד התגלגל המיזם שלו לעמק חפר,
במהלך חודש יוני הגיעו למרכז ‘תפוח הפיס’ עשרות בני נוער וילדים על מנת להשתתף ולצפות בתחרות רובוטיקה, שהתגבשה במהלך החודשים האחרונים בראשם של המנטורים לרובוטיקה של המרכז. הנבחרות המתחרות הגיעו מבית ספר ‘מעין שחר’ וממרכז ‘תפוח הפיס’, ושמרו לאורך כל התחרות על אווירה ספורטיבית ומקצועית.

נערים בחוג לרובוטיקה צילום: ארכיון "כוכב"

את ניצוץ רעיון התחרות האזורית הראשונה מסוגה בעולם התניעו מורן פרונט, בן 14 שלומד ב’קרית חינוך ע”ש דוד בן-גוריון’ ועמרי רובינוביץ, בן 16 תלמיד ‘רמות ים’. השניים הבינו שהם וחבריהם המנטורים יכולים לגבש בשיתוף פעולה תחרות במודל בין-לאומי, ולתרגם אותה לממד אזורי עבור צעירי נבחרות הרובוטיקה בעמק חפר. המיזם יצא לדרך במהלך חודש מרץ והתגבש לתוכנית עבודה, ששיאה היה כאמור בתחרות מרשימה, שהתנהלה מתחילתה ועד לפרט האחרון בידי בני הנוער, המנטורים של מרכז ‘תפוח פיס’.
קרוב ל- 18 שנים מתגלגל רעיון המנטורים ב’תפוח הפיס’. המנטורים הם למעשה בני נוער שגדלו במרכז ושמגיעים משלושה בתי הספר בעמק חפר – קרית חינוך ע”ש דוד בן-גוריון, מעיין שחר ורמות ים. בראייתה של ריקי רובין, מנהלת המרכז, הם גם אלה שיכולים בצורה הטובה ביותר להעביר לדור הבא את המהות של המקום ואת החזון שלו. במרכז פועלים מעל ל- 15 מנטורים שמלווים את התלמידים בשלושה תחומים: בחוגי רובוטיקה וההדפסה בתלת-ממד ובנבחרות הרובוטיקה.

מ- FIRST Robotics Competition
למיזם אזורי
ארגון FIRST הוא מיזם אמריקאי שנוסד במטרה לפתח את המוטיבציה ואת הסקרנות של צעירים לעולם של מדע וטכנולוגיה. מידי שנה מקיים הארגון ארבע תחרויות לקבוצות גיל שונות של ילדים ובני נוער, שהמנצחים בהן מעפילים לגמר. נבחרות הרובוטיקה של ‘תפוח הפיס’ בעמק חפר משתתפות מדי שנה בתחרויות, ובשנת 2015 אף זכתה אחת הנבחרות להעפיל לתחרות הגמר העולמית בארצות הברית.
בכל שנה בתחילת חודש ינואר מציג הארגון את אתגר המשחק, והנבחרות ברחבי העולם נדרשות לבנות רובוט שיהיה מסוגל לבצע את המשימות במשחק. לצורך בניית הרובוט והכנתו לתחרות מוקצים לנבחרות 6 וחצי שבועות. הרובוט נדרש לבצע שלוש משימות מרכזיות: פעולה אוטונומית, למשל קליעה של כדור לסל, פעולה ידנית שבה חברי הנבחרת מתמרנים את הרובוט בזמן המשחק, וביצוע משימת מבטחים, כמו מעבר מעל רמפה.
השנה השתתפו שלוש נבחרות הרובוטיקה של תפוח הפיס בתחרות האזוריות, ואחת מהן אף העפילה לשלב הגמר. אולם בחודש מרץ לאחר התמודדויות, אתגרים והתרגשות שהגיעה לשיאה הם חזרו לשגרה. מכאן נולד הרעיון שעלה לראשונה בראשם של מורן פרונט ועמרי רובינוביץ’, שהחליטו להעיר מחדש את להבת היזמות הרובוטית גם במחצית השנייה של השנה. הם הצליח להדביק בחיידק ההתלהבות את חבריהם המנטורים לרובוטיקה, ויחדיו הם הגו תוכנית תחרות אזורית, שמתבססת על עקרונות התחרות הארצית. את ההצלחה אפשר היה לראות בעיניים הבורקות של הילדים, שהגיעו מבית ספר מעין שחר ומתפוח הפיס עצמו, כשבידיהם הרובוטים שבנו ותכנתו לביצוע המשימות שנקבעו לתחרות.
המנטור, עמרי רובינביץ’ הסביר על תחילת המיזם: “רצינו למצוא פתרון עבור נבחרות ה- FLL לתקופה שלאחר עונת התחרויות, והפתרון היה לאפשר להם להתנסות בדברים חדשים שלקוחים ממסלולי הבוגרים שהם לא הכירו, כמו; לשלוט ברובוט בעזרת שלט ולא בצורה אוטונומית כמו שהם רגילים, ולהתמודד נגד רובוט אחר על המגרש, וגם לימדנו אותם תכנים שלא נלמדים במסלול שלהם, כמו; שליטה מרחוק וחיבורי בלוטוס”.
לשאלת המניע ליזום פרויקט מורכב וחדשני ולפעול כמנטור השיב מורן פרונט בפשטות: “אני רוצה להעביר לילדים שאני מדריך את מה שהמנטורים שלי נתנו לי כשאני הייתי ילד ברובוטיקה. המנטורים השפיעו עליי ועל מי שאני היום, וזה לא קשור רק לרובוטיקה, זה בכלל בחיים”.
מורן, עמרי וחבריהם המנטורים הצליחו להלהיב את נבחרות מעין שחר להשתתף בתחרות, ומקווים שבשנה הבאה יצליחו להרחיב את התחרות ולהלהיב נבחרות נוספות להשתתף בתחרות מבית ‘תפוח פיס’.

חממה ליצירת יזמים עם נשמה
ריקי רובין מנהלת את מרכז ‘תפוח הפיס’ מיום היווסדו בשנת 2000, ומצעידה דורות של ילדים ובני נוער לעבר מקצועות המחר בתחום המדע והטכנולוגיה ובדגש נחרץ על התנדבות וקהילתיות.
“יש משמעות רבה לערך הקהילה בעולם הטכנולוגי, כיוון שהעולם הזה מדגיש מאוד את היחיד והוא תחרותי מאוד, אבל לנו חשובה הערכיות. אי אפשר לגדל ילדים לעולם טכנולוגי, שבו הם נדרשים להתמודד עם תחרותיות ולחצים אדירים, מבלי שיהיו להם ערכים. אני מדגישה בפניהם את עניין התרומה, הקהילה והמשפחתיות. בשלב הראשון הם עושים את זה בגלל שהם מתבקשים, אבל לאט-לאט הם גם מבינים את החשיבות שיש לקהילתיות. הם מקבלים פידבק מעצם הנתינה שלהם, וזה מדרבן אותם להמשיך ולתרום, הם מגלים אחריות ורצינות, והם קמים מוקדם בבוקר על מנת להכין את התחרות. והילדים שהם מדריכים מסתכלים עליהם בהערצה כמו אחים גדולים”.

לכל הכתבות בקטגוריית חדשות >>>