16.09.19

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Print this pageTweet about this on Twitter

מגזין

די, נמאס כבר

בשבת שעברה נרשם בכביש הדמים 66 עוד הרוג אחד, רוכב אופנוע שנהרג בהתנגשות עם רכב פרטי, בצומת משמר העמק. לפי נתוני עמותת “אור ירוק”, בעשור האחרון נהרגו בכביש 33 אנשים, אבל אם סופרים עוד כמה שנים אחורה, המספרים פשוט מבהילים. למרות ההרוגים, למרות מחאת התושבים שכבר שנה נאבקים למען שדרוג הכביש, שום דבר ממשי לא קורה. במשרד התחבורה ציינו השבוע כי עדיין לא הוחלט אם ומתי ישוקם הכביש האדום הזה. דומה כי אצה להם הדרך, אך לתושבי הצפון הזמן אזל מזמן. הם דורשים שדרוג, עכשיו, לפני שיהיו עוד ועוד הרוגים

מאת: אדי גל , 2 ביוני 2016

שבת בצהריים. מזג אוויר נהדר, אלפי ישראלים ממלאים את כבישי הצפון. חלקם בדרך לפיקניקים, לקניות, או לטיולים בטבע. גם כביש 66, בין צומת מגידו לצומת התשבי, מלא מכוניות. האזור משופע באתרים אטרקטיביים רבים ואינספור נהגים נוסעים לאורך הכביש, רובם בלית ברירה, למרות שהם יודעים עד כמה הוא מסוכן. רובם מכירים את קציר הדמים הבלתי נתפס, מעל 33 הרוגים בעשר השנים האחרונות, אך הם עדיין ממשיכים לנסוע בו. יש כאלה שנוסעים לכיוון עפולה, יש כאלה שעושים את המסלול ההפוך, אבל יש את תושבי המועצה האזורית מגידו שהכניסה לישוב שלהם, או היציאה ממנו, הפכה לסכנת נפשות.

תאונת דרכים בין צומת מגידו לבין צומת התשבי צילום: ארכיון "כוכב"

תאונה קטלנית בצומת

בין הנוסעים בכביש, בשבת האחרונה, היה גם צעיר תושב חיפה, בן 30, שרכב ע”ג אופנוע מכיוון צומת מגידו, לכיוון צומת התשבי. זה היה בסביבות השעה 15.00. באותה עת, בצומת משמר העמק, יצא רכב מסוג סובארו לתוך הכביש. מחקירה ראשונית של המשטרה עולה, כי ככל הנראה, נהג הרכב לא עצר בתמרור עצור. והתוצאה קטלנית: רוכב האופנוע פגע בחלקו האחורי של הרכב ועף קדימה, תוך שהוא נפצע באורח קשה, פגיעה רב מערכתית. למקום הוזעקו שוטרים וכן צוותים של מגן דוד אדום. הפאראמדיקים ניסו לייצב את מצב הפצוע, שסבל מפגיעה רב מערכתית ומצבו הוגדר קשה. תחילה ביקשו לפנותו לבית החולים רמב”ם בחיפה, אבל בשל מצבו הקשה, הוא פונה לבסוף לבית החולים העמק, שם נקבע מותו.
פאראמדיק מד”א יוסרי עואודה סיפר: “כשהגענו למקום ראינו אופנוע על הכביש, ובמרחק של כ- 10 מטר ממנו שכב גבר כבן 30, בהכרה מעורפלת. הוא סבל מפגיעות בראש ובבטן, הענקנו לו טיפול רפואי ראשוני והעלנו אותו לניידת טיפול נמרץ. תוך כדי פינוי לבית החולים מצבו התדרדר, ביצענו בו פעולות החייאה וטיפול מציל חיים, כשהגענו לבית החולים הרופאים נאלצו לקבוע את מותו”.
דוברות מחוז חוף של המשטרה, רפ”ק לאה לשם, פרסמה לאחר המקרה הודעה בה נמסר על מותו של רוכב האופנוע, לאחר שבדיווח הראשוני פורסם כי הוא במצב קשה. עוד נאמר בהודעת המשטרה כי: “מבדיקת הבוחנים בזירת התאונה, עולה כי ככל הנראה רכב סובארו שיצא מקיבוץ משמר העמק, לא ציית לתמרור עצור. רוכב האופנוע שנסע מכיוון צומת מגידו לצומת התשבי, התנגש ברכב בצידו הימני האחורי בעוצמה והועף מהאופנוע. בשטח בוצעו בו פעולות החייאה שנמשכו תוך שפונה לבית החולים, שם נקבע מותו”.
הטרגדיה ביום שבת היא לא הראשונה השנה, בטח לא בשנים האחרונות. על פי נתוני עמותת “אור ירוק”, בעשור האחרון (2006-2015) התרחשו בכביש זה למעלה מ- 130 תאונות דרכים, בהן נפגעו כ- 500 בני אדם, מתוכם 33 נהרגו ועוד 63 נפצעו באורח קשה.

תאונת דרכים בכביש הדמים 66 צילום: ארכיון "כוכב"

שמואל אבואב, מנכ”ל עמותת “אור ירוק”, אמר השבוע לעיתון “כוכב” כי: “כביש 66 הוא כביש דמים, שגבה את חייהם של עשרות בני אדם בשנים האחרונות וגרם לפציעתם של מאות. רק בשנת 2015 נהרגו בכביש חמישה בני אדם בתאונות קטלניות. הכי קל להאשים את הנהג, אבל הכביש לא סלחני לטעויות הנהג. כמה בני אדם צריכים עוד למות בכביש? כדי שמישהו במשרד התחבורה יתעורר ויסכים לשפר את התשתית בכביש”.

נתונים מדאיגים מאוד

אבואב הוסיף ואמר עוד כי: “הכביש חייב לכלול שני נתיבי נסיעה עם הפרדה ביניהם. חייבים להסדיר את הכניסות והיציאות לישובים, ולהפוך את הכביש מאדום לבטוח. האחריות היא של משרד התחבורה, שחייב למנוע את ההרוג הבא”.
ייאמר מייד, התאונה בשבת שעברה לא הייתה הכי קשה במהלך 12 החודשים האחרונים: בחודש ספטמבר 2015 נהרגו בכביש שתי נערות, רותאג’ ורנין מופיד עזאטמה, אחיות בנות 11 ו-12, בתאונת דרכים בה היו מעורבים שני כלי רכב, ליד הכניסה למושב מדרך עוז. אימן של הנערות נפצעה באורח קשה בתאונה, בעוד נהג הרכב השני נפצע באורח קל. שניהם פונו לקבלת טיפול רפואי. לאיש לא היה אז ספק, גם לא היום, כי בכביש משודרג עם שני נתיבים לכל כיוון, עם גדר הפרדה במרכז הכביש, שני הקורבנות היו נחסכים.
מותן של הנערות גרר גל מחאה ענק. במועצה האזורית מגידו הוקם מטה מאבק, ומיד לאחר מכן יצאו 150 תושבים להפגנה סוערת, תחת הסיסמה “דמנו לא הפקר” ו”הכביש הזה הורג אותנו”. המפגינים טענו, כי מדובר בכביש מסוכן שמוכרז ככביש אדום, ובמצבו הנוכחי מספר בעיות קשות: כניסות ויציאות מסוכנות מאד מכל הישובים לאורכו. עקומות כביש מסוכנות מאד ועצם היותו כביש של שני מסלולים. התושבים טוענים, כי כל השתלבות בכביש היא “הימור על החיים”.
איציק חולבסקי, ראש מועצת מגידו אמר באותה הפגנה כי: “כביש 66 הוא כביש אדום ומסוכן מאד בעליל. מאזן הדמים שלו בעשור האחרון 35 הרוגים וכ-770 פצועים. זהו מאזן של מלחמה ולא של עורק חיים ופרנסה. אני נחוש להמשיך את המאבק, עד שמשרד התחבורה יבצע שדרוג משמעותי בכביש”. בהמשך אמר חולבסקי, באותה הפגנה, כי הכביש משתק אזור שלם וסלילת הכביש מחדש תציל את חייהם של עשרות בני אדם, ותאפשר את פיתוח הישובים. “הטרגדיות בישובים באזור הן בלתי נסבלות וחייבים לעצור את הקטל המתמשך”, אמר חולבסקי. כזכור, גם בנו של חולבסקי נפגע לאחרונה בתאונה שקרתה באותו כביש.
משה כורש, ממושב מדרך עוז, וחבר במטה המאבק: “הכביש הזה גבה במשך השנים האחרונות את חייהם של רבים. הגיע הזמן שמשרד התחבורה יטפל בכביש, כדי למנוע את ההרוג הבא. דמם של האזרחים והנוסעים בכביש איננו הפקר. אנחנו דורשים לממש את תכנון הכביש שכבר אושר, ולבצע את שדרוגו בהקדם”.

תאונת דרכים בין צומת התשבי לבין צומת מגידו צילום: ארכיון "כוכב"

ראוי לציין כי, בשנים האחרונות, עם התגברות התאונות הקטלניות בכביש, יזם משרד התחבורה שורה של שיפורי בטיחות בכביש, לרבות מעקה הפרדה בחלקו, בין צומת התשבי לקיבוץ הזורע. עבודות אלו הביאו, לטענת חלק מהתושבים, להחרפת המצב, כאשר שדה הראייה של הנכנסים והיוצאים מהכביש נפגע קשות. התושבים גם טוענים כי עבודות אלו הובילו לתאונות רבות.

התושבים יצאו למאבק

מאז חודש ספטמבר בשנה שעברה, מארגן מטה המאבק הפגנות כמעט מדי חודש. כל פעם שיש תאונה, שוב יוצאים לכביש ומפגינים. התושבים מנסים לעורר את דעת קהל. בחלק מההפגנות השתתפו גם בני משפחה של נספים בתאונות הקשות לאורך הכביש. המטרה: ליצור לחץ על הממשלה, כדי שמשרד התחבורה יחליט סוף סוף לשדרג את הכביש האדום הזה, במסגרת תוכנית העבודה שאמורים לאשר בקרוב.
איציק חולבסקי: “זהו מחדל מתמשך שאסור להמשיך ולהשלים עם קיומו. הכביש מסוכן לציבור הנוסעים בו, פוגע בחיים התקינים של יישובי האזור, ומסכל את תוכניות הפיתוח של המועצה והישובים, בצמיחה דמוגרפית, תיירות וכלכלה. אנו לא נשלים עם עוד דחייה בשדרוג הכביש והפיכתו לבטוח לציבור הנוסעים. ניאבק עד הכללתו בתוכנית החומש הקרובה. אי הכללתו בתוכנית, תביא למותם של עשרות ולמאות פצועים נוספים, שמרביתם יהיו מעורבים בתאונות, עקב מצבו הלקוי של הכביש”.
ממשרד התחבורה נמסר בתגובה כי: “בימים אלה, משרד התחבורה וחברת ‘נתיבי ישראל’ מגבשים את תכנית הפיתוח של חברת נתיבי ישראל, במסגרתה אנו בוחנים את שדרוגו של כל כביש 66. יצוין כי, חברת נתיבי ישראל ומשרד התחבורה ביצעו בשנים האחרונות עבודות תשתית נרחבות לשיפור הבטיחות בקטעים שונים של הכביש, שכללו בין השאר הקמת מפרדות קשיחות באורך של מספר קילומטרים בקטעים שונים”.

התאונה בה נהרג רוכב האופנוע צילום: ארכיון "כוכב"

כביש מפותל עם שדה ראייה בעייתי

כביש 66, 17 ק”מ בין צומת מגידו לצומת התשבי, נסלל לפני קום המדינה ומאז גבה מאות קורבנות בנפש. רובו של הכביש ללא שוליים, עם שדה ראיה מוגבל, כניסות ויציאות מישובים רבים, וכמעט ללא יכולת עקיפה. הכביש מהווה סכנת חיים לנוסעים בו. כל סטייה קלה מהנתיב או הסחת דעת, מובילה לתאונה קשה. ניסיונות נהגים להשתלב בכביש, לרבות רכבי הסעות לתלמידים ומשאיות היוצאים מהישובים לאורך הכביש, מובילים לכאוס תחבורתי שאינו סלחני לנהגים. במשך השנים, במקום לסלול את הכביש מחדש, הוסיפו טלאיי בטיחות לכביש, שאמורים היו להביא להפחתה במספר התאונות. אולם, פתרונות אלו הביאו את הכביש למצב קשה יותר, כאשר גדרות בטיחות ואמצעים אחרים הגבילו את שדה הראיה של הנהגים המשתלבים בתנועה. אמצעי בטיחות אלו הובילו לתאונה שהתרחשה אך שבוע שעבר. הקטע המסוכן יותר של הכביש – מצומת מגידו בעמק ועד צומת התשבי הסמוך ליקנעם – הוא ציר בעל נתיב נסיעה אחד לכל כיוון, ברובו ללא גדר הפרדה בין הנתיבים, צר במיוחד, מפותל, בעל שוליים צרים יחסית, חשוך ברובו בלילות ולאורכו ישנן כניסות ויציאות בעייתיות מהיישובים, כמו: היוגב, מגידו, מדרך עוז, משמר העמק, יקנעם המושבה והזורע. אמנם הכביש הוא ציר מרכזי בתחום המועצה האזורית מגידו, אך הוא גם ציר בינעירוני מרכזי שמשרת גם את תושבי עפולה, יישובי המועצה האזורית גלבוע וצפון אזור ואדי ערה. למעשה, זו הדרך לנסוע מעפולה לחיפה וליקנעם. הדרכים החלופיות – נסיעה דרך נצרת או צומת נהלל – ארוכות בהרבה.
לאורכו של כביש 66 יש כניסות ויציאות מחמישה יישובים, כשהיציאה והכניסה למושב היוגב נחשבת למסוכנת ביותר, בגלל בעיית שדה ראייה ותוואי הכביש המפותל בנקודה הזו. מבנה כביש 66 מייצר בעיה קשה נוספת עבור תושבי היישובים, שהציר הוא היציאה והכניסה היחידים אליהם, כאשר כל תאונה “תוקעת את הכביש” ומשבשת את שגרת החיים של התושבים.
בבדיקות שערכה עמותת “אור ירוק” נמצא כי כביש 66 מסוכן החל מהיציאה והכניסה לישובים לאורך הכביש, היעדר תשתית חציה להולכי רגל לתחנות הציבוריות, תשעה ק”מ לאורך הכביש שאינם מופרדים במעקה בטיחות ועוד. התושבים טוענים כי כל השתלבות בכביש היא “הימור על החיים”.

עוד כתבות בתחום מגזין

לכל הכתבות בקטגוריית מגזין >>>