21.04.18

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Print this pageTweet about this on Twitter

מגזין

"הגורם האנושי"

'גורם אנושי' הינה תערוכת צילום קבוצתית חדשה המפגישה ארבעה אמנים: בועז טל, רלי אברהמי, פבל וולברג, תמיר קרתא שלכל אחד מהם אור ושפה ייחודית משלו. יחד עם זאת, הם חולקים תחושת זמן ומקום שמדגישה את מרכזיות האדם ואת תנועתו בין כאב ותקווה

מאת: ניר אהרוני , 7 בפברואר 2018

מקור שם התערוכה מתבסס על מונח הנשען על ערך חילוני- הומניסטי ביסודו, המציב את האדם במרכז היצירה וההתרחשות. הוא מעיד על חופש בחירה ולקיחת אחריות שאינם מובנים עוד מאליהם. 'גורם אנושי' יכול לשמש גם כהגדרה גנרית לפוטנציאל הגלום בטכנולוגיה החדשה והזמינה שבידינו, המאפשרת לנו לקחת חלק מיידי ואפקטיבי באופן שבו אנו מתנהלים בעולם.

שיח גלריה:תמיר קרתא, Shopping, (סדרת המעקב), הדפס דיגיטלי, 2010 צילום: באדיבות האמן

הצמדת המצלמה אל הטלפון הנייד הפכה כל אחד/ת לצלם/צלמת. דווקא משום כך חוזר ומתחדד הצורך במבט האישי והנוקב המסוגל להכיל בפריים אחד, באופן חד ומקצועי, ביקורת וליריקה ואף להיקרא אמנות.
בגוף העבודות המוצג בתערוכה, מבטא בועז טל (1952-2012) את כמיהתו לסביבה המשפחתית והאינטימית ואולי גם את רצונו לשמר אותה כהווייתה לנצח. במופע מודגש של שחור ולבן הוא מתיר עצמו מאיסורים של חוץ ומוסכמות חברתיות, ומתמסר בחדווה הומוריסטית להוראות הפעלה שלו עצמו ושל ילדיו. אחריותו כאמן נוכחת כל העת דרך 'מבט על' רחב ומחושב שמעלה הקשרים חדים ונוקבים של זהות, מגדר ויחסי כוחות בין המינים. ההשפעה הניכרת של אסתטיקה אייקונית וסימבוליזם דתי בעבודותיו, מקנה להן תחושה א-זמנית ומרחב מחשבה אוניברסלי וחסר גבולות.

שמעון פרס, הדפס ויניל ,2014 צילום: האמנית רלי אברהמי

פבל וולברג - מלאכיות קייב - 2014 צילום: ארכיון "כוכב"

בסדרת צילומי העיתונות והמשפחה של רלי אברהמי, ישנה משמעת, שלווה והשלמה. ניכר כי מלאכת ההעמדה והקומפוזיציה הקפדנית אינה מנסה 'לסדר' או לכוון דבר, ומתירה בכך התבוננות בגובה העיניים, וקריאה בהירה ורגשית של הרגע המתועד. יחסה של האמנית ליצירת דרמות שקטות של אור, מרקם וצבע, מושפעת (אולי מבלי משים) מעולם צילומי הטבע, ומעצם 'אדישותו' של זה לסקרנות האנושית. העבודות ברובן מקיימות מבנה סימטרי ומציבות במרכזן 'גיבור' כנושא מרכזי. עוגנים נוספים ליצירה מופיעים בדמותם של אדם נוסף, וסצנת רקע בעלת נוכחות עזה.
בעבודותיו של פבל וולברג נוכחים המבנה הפנורמי והמבט לאין סוף, המאפיינים התבוננות רחבה, חודרנית ומעמתת. כשליח עיתונות הוא מתייצב בחזיתות של מציאות שברירית ונטולת כללים, ומתעד אותה בעין נייטרלית של מבקר לרגע, עם רמזים מאופקים של ביקורת. צילומיו משמרים מנעד קבוע של חרדה ומתח ולעיתים מדמים מצבים עירוניים או יומיומיים לשדה קרב. אווירת הפילם נואר שמאפיינת את יצירתו של וולברג משכנעת בהיעדרה של השמש ובהיעדר תקווה. מנגד, רבים מהרגעים המתועדים מכילים פינות רכות של כאב, חמלה ואותות קטנים של אמונה בטוב.
תמיר קרתא חי ויוצר בברוקלין, ניו יורק. בסדרה 'מעקב' המוצגת בתערוכה, הוא בוחר בתפקיד העוקב המסמן לעצמו יעד. תנועתו מתועדת בלחיצות שקטות על ההדק של ספק מצלמה ספק אקדח, ומלווה את מושא המעקב אל נקודת מגוז שממנה אין דרך חזרה. הרקע המטושטש מלמד על נחישותו האובססיבית של העוקב ועל שאננותו היחסית של ה'קורבן'. עוברים ושבים המתמזגים במרכיבי הרחוב אינם משפיעים עוד על הסיפור שסופו ידוע מראש. בתמונות העיר מתהפכות היוצרות. ניכר בהן כי עומס הפרטים והשכבות המתוחות זו על זו, שואבות מהאמן/הצופה את זכויות הכוח והשליטה שרכש, ומותירות בו חלל גדול לנוכח הדר אורבני בלתי מפוענח.
זוּזוּ – גלריה להנעה תרבותית היא מרחב חדש לקידום אמנות ותרבות עכשווית, באזור התעשייה עמק חפר. בחלל תצוגה שגודלו 150 מ"ר מוצגות תערוכות ומתקיימים מפגשי אמן, סדנאות, הרצאות, אירועי מיצג, שיתופי פעולה אמנותיים ועוד. גלריה זוּזוּ מבקשת להוות מעבדה פעילה למימוש והעמקת עשייה אמנותית, ולהצגת תערוכות רב תחומיות. הגלריה מעודדת חשיבה ויצירה ומציעה מרחב תצוגה הנותן מקום ללימוד ולחיבור קהילות מקומיות עם עולם האמנות.
נעילת התערוכה: 3.3.2018

בועז טל -דיוקן עצמי עם המשפחה 1992 צילום: ארכיון "כוכב"

עוד כתבות בתחום מגזין

לכל הכתבות בקטגוריית מגזין >>>