19.09.18

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Print this pageTweet about this on Twitter

מגזין

הטייס שחולם להיות מורה

הוא רצה להיות לוחם קרבי, סיים קורס טיס, אבל החלום שלו זה לעסוק בהוראה. קבלו את סגן יואב, תושב קרית טבעון, שסיים השבוע בהצלחה את הקורס היוקרתי ביותר בצה”ל, וקיבל את הכנפיים המיוחלות. רגע לפני טקס הסיום, הוא אומר בראיון לאדי גל: “אני רואה את עצמי עובד בחינוך. זה החלום שיש לי מכיתה ח’, עוד בתקופה של הצופים. אני ממש אוהב לעזור לאחרים, לעשות משהו חיובי, לעזור לבני נוער להתפתח”

מאת: אדי גל , 30 בדצמבר 2016

רגע לפני סיום הגיבוש שהוביל אותו לקורס טייס, סגן יואב, בן 22 מקרית טבעון, חשב בפעם הראשונה ואחרונה במהלך הקורס הארוך, על אפשרות לוויתור על המשך הליך המיון. לא כי היה קשה לו במיוחד, לא כי לא הצליח, אלא כי קורס טייס לא היה בין האפשרויות שהוא סימן אותם מראש, לקראת השירות הצבאי.

צילום: ארכיון "כוכב"

כן, הוא רצה שירות משמעותי, אבל כמו רוב חבריו חשב על סיירת, חלם להיות לוחם חי”ר, קרבי של ממש. ולהיות טייס? מבלי לזלזל חלילה, נראה לו כלא מתאים עבורו ועבור שאיפותיו. אבל רגע ההתלבטות חלף חיש מהר, יואב נכנס לקורס הכי יוקרתי בצה”ל, ושנתיים לאחר מכן סיים אותו בהצלחה. השבוע הוא קיבל את הכנפיים במסדר המסורתי בבית הספר לטייס של חיל האוויר, בבסיס חצור בדרום. “לא ממש רציתי להיות טייס, רציתי להיות לוחם חי”ר איפשהו”, מספר לי סגן יואב, ומוסיף עוד: “כשזומנתי למיונים אמרתי טוב, בוא נראה מה זה. עברתי שלב ועוד שלב ועוד שלב, עד שהגעתי עד לגיבוש. וזה פתאום נהיה רציני. זה הרגע שבאמת חשבתי על אפשרות לחתום על וויתור. לא כי היה קשה לי, למרות שהגיבוש היה קשה, אלא כי חשבתי שלי זה לא ממש מתאים, אז למה להתחיל? אבל אני לא אוהב לוותר וגם הפעם לא וויתרתי. הבנתי שלהיות לוחם זה משמעותי, אבל להיות טייס זה בהחלט משהו מיוחד מאוד, ובטח שתורם לא פחות”.

לא חלם להיות טייס

יואב נולד בקרית טבעון. אביו עובד באינטל, בהיי טק, אימו מנהלת כספים. הוא הבכור במשפחה ויש לו עוד שלוש אחיות קטנות ממנו, שתיים מהן תאומות. הוא גדל והתחנך בקריה, למד באורט קרית טבעון והרחיב פיזיקה ואומנויות הבמה. יואב מנגן בגיטרה ויוקלייליי, הוא אוהב לטייל. כמו כן, היה פעיל בשבט “אלון” של תנועת הצופים, כמדריך ורשג”ד.

צילום: ארכיון "כוכב"

“הייתי ילד מאוד פעיל”, מספר לי יואב ומציין שכילד לא הלך לכדור מים, אלא לשחייה. ביסודי הצטרף לצופים והיה מאוד פעיל. “אהבתי את החברה, את הפעילויות. בכל פעם שלא היה לי מה לעשות, הגעתי לתנועה וגם אהבתי להדריך את הקטנים. אהבתי את הקשר עם האנשים, את קיום הדו-שיח הערכי והחיובי, אהבתי לעשות דברים ולעזור בכייף לאחרים. יצאנו לטיולים, לשטח. בהחלט אני יכול לומר כי הפעילות בצופים היתה תקופה מאוד משמעותית בשבילי”.
ואיך זה בא לידי ביטוי בבית הספר?
“הייתי תלמיד די טוב. לפעמים הזנחתי קצת, כי הצופים עניינו אותי יותר מכל דבר אחר, אבל הציונים היו בסדר”.
עד כמה נושא הגיוס היה משמעותי בעיניך ועד כמה הסביבה עודדה שירות כזה?
“בטבעון הנושא הזה מייד נוכח. החבר’ה שלי שאפו תמיד להגיע למקומות כמה שיותר טובים, ליחידות מיוחדות, לצאת לקבוצה. החברים שלי מהצופים כולם ביחידות מובחרות, חלקם קצינים. זה היה הכיוון. לא חשבתי על משהו ספציפי, אבל מאז שעליתי לחטיבה העליונה, ידעתי שאני רוצה להיות לוחם ביחידה טובה, לשרת שירות משמעותי. ידעתי שזה חשוב מאוד. מי חלם להיות טייס? לא חשבתי על כך, אפילו לא לרגע”.
אבל עוד לפני הגיוס, יואב יצא לשנת שירות דרך הצופים בתכנית “דרך לוטן”, המטפלת בנוער בסיכון באמצעות טיולי שטח בערבה. “מדובר בעמותה שהוקמה לזכרו של סגן לוטן סלוין, בן חצבה, שנהרג במלחמת לבנות השנייה”, מסביר לי יואב ומוסיף עוד כי: “לוקחים נערים בסיכון ועושים איתם טיולי מדבר. הם באים לשם מכל מיני הוסטלים ברחבי הארץ וממש חיים שבוע בטבע. מכינים לעצמם אוכל, מנווטים לבד. זה חלק מהליך טיפולי. אני מאוד אהבתי את שנת השירות כי אני אוהב שטח, אהבתי שאני עושה משהו משמעותי שתורם לבני אדם אחרים. זה כיף לעזור לאחרים, ואני גם אוהב את המדבר. השנה הזו היתה ממש כיף גדול”.

סיים תואר בפוליטיקה

יואב עבר את הגיבוש לפני קורס הטייס וזה לא היה קל. “הגיבוש היה קשה, לא הייתי כל כך בכושר. אני זוכר שאמרו לי שבכלל לא יהיה לי קשה פיזית אבל זה היה מאוד קשה. מדובר בתהליך מאוד ארוך, כל הזמן הרגל על הגז, שום דבר לא נגמר. עוברים ממשימה למשימה, פעילות פיזית או חשיבה, כמו גם פעילות קבוצתית. כל הזמן אתה בפעילות וחייב להמשיך למרות שכבר אין לך כוח”.

צילום: ארכיון "כוכב"

אחרי ההתלבטות האם זו הדרך שלו בצבא, יואב יצא לקורס הטיס אותו הוא מסיים השבוע. במקביל לקורס, הוא גם סיים תואר בפוליטיקה, ממשל וניהול. והיו גם רגעים לא קלים במהלך השלוש השנים האחרונות. יואב: “אולי זה ישמע מצחיק, אבל היה לי קשה עם הטיסות בהתחלה. בלימודים הייתי חזק, בתכנים, בתואר, אבל בטיסות חרקתי שיניים ועבדתי קשה כדי לעבור משלב לשלב. יש כאלה שזה בא להם בקלות, בטבעיות, אבל יש כאלה שעובדים קשה לעבור משלב לשלב. הם חורקים שיניים, מתאמצים. בטיסות קרעתי את התחת ובקושי הגעתי להישגים, אבל המשכתי הלאה”.
היו לך רגעים שחשבת לעצמך, למה אתה צריך את זה?
“היו תקופות קשות, כמו בשלב השני, שזה המקבילה של קורס קצינים. התכנים קרקעיים בעיקר ויצא לנו לסגור את כל החגים, מראש השנה. לא יצאנו חודש. ואז החברה נפרדה ממני גם והיה שבוע מסכם של ניווטים, מילוט. הייתי די שבור. הייתי על הרצפה. היה רגע שחשבתי לוותר, אבל החברים הרימו אותי מהרצפה”.
עד כמה המשפחה תמכה בהחלטה שלך ללכת דווקא לקורס טייס?
“אמא שלי מבסוטה, בעיקר מזה שטוב לי במסלול הזה. המשפחה שלי מאוד תומכת. רק אבא, ששירת בנחל וחשב איך מסיימים יותר מהר את השירות, לא מבין איך חתמתי קבע לשבע שנים. אבל הוא גם תומך בי עד הסוף”.
לפני כמה חודשים עבר יואב משבר לא קטן, כאשר כמעט בסוף הקורס הוחלט שהוא עובר לטייסת התובלה ולא ממשיך למסלול הקרבי. יואב: “מאוד רציתי להישאר בקרבי, עשיתי כל מאמץ אפשרי, נאבקתי לשרוד במסלול. וזה קרה לאחר שכמה חודשים לפני כבר קבעו מי הולך לתובלה. אבל קיבלתי ביקורות פחות טובות וממש לקראת הסיום הוחלט על הסבה. הבנתי שזו ההחלטה הנכונה בשבילי, וזה מה שמתאים לי. מה שלי חשוב, זה לעשות עבודה משמעותית ואין לי ספק שזה מה שאני הולך לעשות”.
בתחילת דרכו אמור יואב להטיס מטוסי צופית, מטוס תובלה קל, שמבצע מגוון משימות. יואב: “אני מעלה לאוויר את מי שצריך להיות באוויר”.
לילד הזה פיללת?
“זה לא באמת משהו שרציתי, ורק עכשיו אני בשלבי הלמידה של המטוס החדש. זה שינוי, אני מודה. אני אפילו קצת בהלם, אבל אני מאמין שיהיה בסדר”.
בדיעבד, אתה מאוכזב?
“יש הרבה עשייה והתפקיד חשוב. אני שמח על כך, כי לכן באתי לקורס טייס. חבל שלא הצלחתי במקום אחר, זה פחות כיף, אבל אני מאמין שיהיה בסדר. אני אצליח ואוהב את התפקיד שלי”.
ועכשיו, עם הפנים קדימה, מה עומד על הפרק?
“כבר התחלתי לטוס, זה תהליך ארוך. זה לא תפקיד שלומדים ביומיים”.
אתה חתום על שבע שנים בקבע, זה לא ארוך מדי?
“כן, זה חתימה ארוכה”.
החבר'ה שלך כבר מטיילים במזרח, מה איתך?
“חלקם כבר נעלמו, אבל רבים עשו שנת שירות ועדיין משרתים. ויש גם כאלה שחתמו קבע, או יצאו לקצונה. אבל נכון, רוב החברים יצאו לטיול, ואני אמשיך לשרת. לא אשקר, יש הרגשה של פספוס, אבל אני יודע שאני עושה משהו מספיק חשוב כדי לדחות טיול”.

וברמה האינטימית?
“כן כן, יש לי חברה חדשה. כבר שנה וחצי, המצב בסדר”.
איפה אתה רואה את עצמך בעוד עשר שנם?
“תתפלא, אבל אני רואה את עצמי עובד בחינוך. זה החלום שיש לי מכיתה ח’, עוד בתקופה של הצופים. אני ממש אוהב לעזור לאחרים, לעשות משהו חיובי, לעזור לבני נוער להתפתח. זה נכון עבורי כבר הרבה שנים, ובזה אני רוצה לעסוק אחרי סיום השירות הצבאי”.

צילום: ארכיון "כוכב"

תפקיד מטוסי התובלה בחיל האוויר

מטוסי התובלה מותאמים להעברת מטענים מאסיביים, כלים צבאיים וכוחות בסדרי גודל משתנים. מערך התובלה של חיל האוויר מפעיל מטוסים משני סוגים: תובלה קלה ותובלה כבדה. מטוסי התובלה הקלה משמשים בעיקר למשימות איסוף מודיעין, ומטוסי התובלה הכבדה משמשים למשימות של הטסת כוחות, העברת ציוד ותדלוק אווירי.
תפעול מטוס התובלה דורש שיתוף פעולה בין מספר אנשי צוות אוויר, אשר לכל אחד מהם משימה ייחודית לו – טייס, נווט ומכונן. הטייס והנווט אמונים על משימות ההטסה.
מכונן הוא למעשה מהנדס טיסה ותפקידו הוא ניטור כלל מערכות המטוס לפני, בזמן ולאחר הטיסה. לתפקיד המכונן מוכשרים מספר מצומצם של חניכים מדי שנה.

ואלה הם מסיימי הקורס השנה

השבוע התקיים טקס “מסדר כנפיים” של קורס הטיס של חיל האוויר, מחזור 173, במעמד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ראש המטה הכללי, רב-אלוף גדי איזנקוט, ומפקד חיל האוויר, אלוף אמיר אשל.
נתונים אודות בוגרי הקורס:
55% מהבוגרים מתגוררים בערים, 24% בני מושבים, 12% מתגוררים בקיבוצים ו-9% מתגוררים ביישובים קהילתיים.
53% מבוגרי הקורס מגיעים ממרכז הארץ, 41% מהצפון ו-6% מהדרום.
91% מהבוגרים בחרו ללמוד בתיכון במגמה ריאלית.
26% מבוגרי הקורס אינם הראשונים במשפחתם שיקבלו את כנפי הטיס, 32% הם הילדים הבכורים במשפחתם, 24% הם הילדים האמצעיים במשפחתם, 41% הם הילדים הצעירים במשפחתם ו-3% ילדים יחידים.
59% מהבוגרים הם בוגרי שנת שירות או מכינה קדם צבאית ו-70% מהבוגרים לקחו חלק בפעילות בתנועות הנוער השונות.
12% מהבוגרים הגיעו לקורס לאחר שירות בתפקיד אחר בצה”ל.
בשנת האקדמיה בקורס בה לומדים הצוערים לתואר ראשון, בחרו 26% מבוגרי הקורס בתואר בניהול מערכות מידע, 24% בתואר בכלכלה וניהול, 26% בתואר בפוליטיקה וממשל ו-24% בחרו ללמוד לתואר במתמטיקה ומדעי המחשב.
9% מהבוגרים לא נולדו בישראל.
ראוי לציין כי, בין בוגרי הקורס נמצאת גם הצוערת ש’, האישה הרביעית בחיל האוויר, אשר מסיימת את קורס הטיס בתפקיד טייסת קרב.
13% מהחניכים שהתחילו את קורס הטיס עמדו ביום חמישי (אחרי מועד סגירת הגיליון, א.ג) השבוע על רחבת המסדרים וקיבלו את כנפי הטיסה.

 

עוד כתבות בתחום מגזין

לכל הכתבות בקטגוריית מגזין >>>