23.09.18

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Print this pageTweet about this on Twitter

מגזין

הכביש ששווה מיליונים

21 ק”מ, שלוש מנהרות עם שלושה נתיבים, שני מגה מחלפים, 4,000 עובדים והשקעה של יותר משני מיליארד שקלים, נא להכיר: ההמשך של כביש 6 לכיוון צפון קורם עור וגידים. אז אם לא יהיו הפתעות יוצאות דופן, באוקטובר 2018 ייחנך הקטע הראשון שלו, עד לצומת תל קשיש, ליד יקנעם. אדי גל יצא לסיור בשטח, שעד כה לא הורשה איש כמעט להיכנס אליו, בכדי להביא בפני הקוראים רשמים ראשונים, על תוואי הכביש ועל חלק משני הקטעים החדשים שנסללים כיום ויהיה בתשלום. כמה זה יעלה לנו?

מאת: אדי גל , 17 בפברואר 2017

השאלה שמסקרנת לא מעטים נהגים שנוסעים מדי יום בכבישי האזור, היא מה בדיוק בונים לנו כאן מתחת לאף, איך ייראה הכביש הזה שכולם שמעו משהו עליו, אבל לא ממש יודעים מהיכן יעבור, ובעיקר מתי הוא יהיה מוכן.
השבוע, בצעד יוצא דופן, הסכים מנכ”ל חברת “כביש חוצה ישראל בע”מ”, ראובן לבאון, לערוך למערכת “כוכב” סיור מוקדם לאורך התוואי, שעד כה לא הורשה איש כמעט להיכנס אליו.

צילום: ארכיון "כוכב"

במהלך הסיור, נכנסנו לאחת משלוש המנהרות הכפולות הנכרות לאורך המסלול, שהעבודה בהן בעיצומה. נכון להיום, הושלמו רק כ-62 אחוז מסך כריית המנהרות לכל אורכן. ולמרות שעד לסיום הפרויקט כולו נשארו כשנתיים, כבר עכשיו קובע לבאון באופן חד משמעי, כי אף על פי שמדובר בקטעים לא ארוכים במיוחד, בסך הכל 21 ק”מ, הרי שזו העבודה המורכבת ביותר שהתבצעה במהלך סלילת כביש 6 עד היום: “בלי ספק, זה הקטע הכי מורכב בכביש 6. הוא היה מורכב כבר בתהליך המוקדם של התיכנון והאישור הסטטוטורי. מההתחלה היתה התמודדות עם שאלות סביבתיות והיו התנגדויות רבות. כל ההליך שקדם לתחילת הפרויקט נמשך שבע-שמונה שנים, וישנה גם המורכבות של שלוש מנהרות כפולות, שני מגה מחלפים ועוד כמה מחלפים יותר קטנים שבדרך”, הוא אומר לי תוך כדי נסיעה מאתר לאתר לאורך תוואי הדרך.
כאמור, מדובר ב-21 ק”מ, שלוש מנהרות עם שלושה נתיבים, שני מגה מחלפים, 4,000 עובדים והשקעה של יותר מ-2 מיליארד שקל, נא להכיר: ההמשך של כביש 6 לכיוון צפון קורם עור וגידים.
אם לא יהיו הפתעות יוצאות דופן, באוקטובר 2018 ייחנך הקטע הראשון שלו, עד לצומת תל קשיש, ליד יקנעם. כמו כן, חמישה חודשים לאחר מכן, הוא יגיע עד לצומת סומך, בואכה קריות וגליל מערבי. נסיעה שכיום נמשכת יותר מחצי שעה, תלוי בעומס ליד יגור ודרומה, תיקח לתושבי הקריות והגליל המערבי רק כעשר דקות. חיסכון בזמן, חיסכון בדלק וחיסכון בעצבים, למרות שהמעבר במנהרות יהיה כרוך בתשלום.

המחלף הגדול ביותר

ביציאה ממנהרת רכסים נסלל כביש חדש לכיוון צומת העמקים הנוכחי, שם נבנה אחד המחלפים הגדולים ביותר לאורך כביש 6 כולו, מחלף העמקים. דרך המחלף המורכב הזה יעברו כביש 6, כביש 70 וכביש 75. ביציאה מהמחלף משתלב כביש 6, שוב עם כביש 70 דרומה, שנכון להיום עובר הרחבה משמעותית, ויהיו בו שלושה נתיבים. לצורך העבודה נבנה במקום אחד ממפעלי הבטון הגדולים בצפון, שמספק את צורכי הפרויקט.

צילום: ארכיון "כוכב"

לפני יקנעם נבנה עוד מגה מחלף, תל קשיש, שבו ישתלבו כביש 6, כביש 70 וכביש 722, שעובר כיום גם הוא שדרוג רציני ובסיומו יתחבר לכביש 77, לכיוון אלונים, צומת המוביל וצומת גולני.
מתל קשיש ייכנס כביש 6 לתוך מנהרת יקנעם, 1.7 ק”מ אורכה. ביציאה ממנה נבנה מחלף יקנעם, שם כביש 6 שוב משתלב עם כביש 70, שגם בקטע הזה, עד למחלף עין תות והכניסה הנוכחית לכביש 6, ישודרג לשלושה מסלולים.
נכון להיום, העבודה מתנהלת בכל הקטעים בו זמנית: גם בונים את המחלפים החדשים, גם מרחיבים את כביש 70 וגם בונים את שלוש המנהרות הכפולות. המנהרות החדשות לאורך כביש 6 רחבות יותר ממנהרות הכרמל, ויהיו בהן שלושה נתיבים לכל כיוון. הרוחב שלהן הוא כ-12 מטר, והגובה המקסימלי עשרה מטרים. הן נחפרות בעומק שנע בין 10 ל-80 מטר. כניסה לאחת המנהרות הבהירה עד כמה העבודה מורכבת: בקצה המנהרה עובדים כלים מכניים כבדים, שפשוט נוגסים בהר. כלים אחרים אוספים את האדמה הנחפרת, ומשאיות ענק מוציאות את החומרים החוצה, במשהו שדומה לסרט נע. לבאון מסביר, שדבר לא הולך לאיבוד: “אנחנו מוציאים מהמנהרות כמות עצומה של אדמה – 2 מיליון קוב. כל אדמה מסווגת לערימה ומתויגת, ולאחר מכן משתמשים בה לפי הצורך. שמנו דגש חזק על הנושאים הסביבתיים: בנינו הרבה גשרים כדי לא לבנות סוללות שתופסות הרבה מקום, את מנהרת רכסים אנו כורים בין השאר בגלל שכל השטח שמעל הוא שמורת טבע ולא רצינו לפגוע, בנינו לאורך כל המסלול מעברים חקלאיים כדי לא לפגוע בחקלאים, השקענו המון תקציבים בהעברת תשתיות ובבניית תשתיות טובות יותר. רק העברת התשתיות של מקורות עלתה 70 מיליון שקל, והעברנו גם תשתיות ביוב ישנות ובנינו חדשות לגמרי. עשינו את כל העבודות המוקדמות והכנו את התוואי לזכיין לפני שהוא החל לעבוד”.

הדרך מצפון לדרום

כל תושב שנוסע מהקריות דרומה, מצומת סומך לכיוון יגור ומשם לכיוון יקנעם וכביש 6, לא יכול שלא להבחין בעבודות העצומות לאורך הכביש. כלים כבדים, עמודי בטון ענקיים, ומפעל בטון שנבנה באופן מיוחד עבור הפרויקט.
נכון להיום, מתבצעות העבודות להשלמת שני קטעים חדשים בכביש 6: קטע 7, בין מחלף אליקים למחלף החדש תל קשיש (צומת התשבי הנוכחי, מצפון ליקנעם), וקטע 3, מתל קשיש ועד לצומת סומך. הקטע הראשון אמור להסתיים
עד לאוקטובר 2018, והקטע השני, הארוך יותר, חמישה חודשים לאחר מכן, בעוד שנתיים בערך.
אז איך תיראה הנסיעה לאורך הכביש החדש ומה נראה בדרך? תושבי הקריות והגליל המערבי שייסעו דרומה, ייכנסו לכביש 6 החדש בצומת סומך. במקום אמורה לעבור בעתיד גם הרכבת הקלה בין הקריות לנצרת. ולכן, בכל מקרה הצומת יעבור שינוי יסודי מחדש. מסומך תתנהל הנסיעה דרומה על בסיס כביש 70 הקיים, שיורחב לשלושה מסלולים.

צילום: ארכיון "כוכב"

מעט לפני בית העלמין בתל רגב, בונים בימים אלה את מחלף ציפורי החדש, שיפריד בין כביש 70 לכביש 6. דרך המחלף הזה יעברו הנוסעים בכביש 6, ליד בית העלמין לתוך המנהרה הכפולה הראשונה לאורך המסלול, מנהרת איבטין. זו המנהרה הקצרה מבין השלוש הנכרות היום, כ-500 מטר אורכה. ביציאה מהמנהרה יעבור כביש 6 בקטע פתוח מעל לכביש 762 (בין כפר חסידים לנופית) וייכנס למנהרה השנייה, הארוכה ביותר לאורך המסלול, מנהרת רכסים, באורך ברוטו של 2.7 ק”מ. יצוין כי, חלק מהמנהרה הזו מלאכותי. כלומר, בהתאם לתנאי השטח הזכיין כרה לעומק, בנה מעל מנהרה, ולבסוף כיסה בחזרה את כל האזור והחזיר אותו לחקלאים.
יצוין כי, חלק משני הקטעים החדשים הנסללים כיום יהיה בתשלום, וחלקם בחינם: הנסיעה בקטעים החופפים את כביש 70 המשודרג תהיה חופשית, אבל מי שיבקש לנסוע דרך שלוש המנהרות ולקצר את הדרך, ישלם אגרה. המחיר לכל מקטע (כל מנהרה) יעמוד על 3.5-2.5 שקלים, תלוי בשעה, בעומס ובסוג הרכב. מעבר בשלוש המנהרות יעלה 10-7.5 שקלים.

אלפים עובדים בפרויקט

העבודה מתבצעת בו זמנית ב-12 כיוונים: מדובר בשלוש מנהרות כפולות, שתי כניסות לכל אחת מהן. בניגוד לעבודות במנהרות הכרמל, שם נעשה שימוש נרחב בפיצוצים, במנהרות של כביש 6 אין פיצוצים והעובדים נמצאים, נכון להיום, קצת מעבר למחצית הדרך. לבאון: “החופרים עוד לא נפגשו. עובדים מכל הכיוונים לכל הכיוונים, 12 קצוות. אתה יודע, יש פתגם ישן בקרב חופרי המנהרות: התקווה היא שלבסוף החופרים מהכיוונים השונים ייפגשו באמצע”.
על הפרויקט עובדים כאמור כ-4,000 עובדים, כולל בתכנון, פיקוח, עבודות שטח, כריית מנהרות וסלילת כבישים. אבל, לדברי לבאון, מדובר בפרויקט עתיר טכנולוגיה ולא עתיר כוח אדם.
בניגוד למנהרות הכרמל, אין פה אלפי עובדים סינים, ובסך הכל מועסקים בפרויקט צוותים בודדים של עובדים מטורקיה. במנהרות עצמן יש תפקיד חשוב למומחים מאיטליה, נציגי החברה השותפה בבניית הפרויקט, בעלי ניסיון רב בתחום המנהרות. אותם עובדים עוסקים בעיקר בתפקידי תכנון, ניהול ופיקוח על העבודה.
הפרויקט לווה בלא מעט נושאים מורכבים, גם בפן האישי: על מנת לבנות את מנהרת איבטין, היה צורך בפינוי של תשעה בניינים לאורך התוואי. החברה הגיעה להסכם עם התושבים, אלה התפנו לאתר קרוואנים זמני שהוכשר עבורם, ובהמשך ייבנו להם בתי קבע. גם באזור יקנעם ישנם שטחים חקלאיים בבעלות תושבים דרוזים מהכרמל, ועדיין מתנהל איתם מו”מ לגבי הפיצויים. עם זאת, אין עיכוב בעבודות בכל קטע שהוא, והן מתבצעות על פי התוכנית.
לבאון עובד בחברת כביש חוצה ישראל מאז הקמתה, בשנת 1993, אז התקבל לתפקיד המהנדס הראשי שלה. לפני שבע שנים מונה למנכ”ל, והוא עומד לסיים את הקדנציה שלו בחודשים הבאים.
אתה מרוצה מהתוכנית כפי שהיא אושרה ומתבצעת?
“יש משפט כזה: אם לא הייתי מרוצה, לא הייתי כאן. היה לי מזל שבכל חיי המקצועיים זה בדיוק מה שקרה לי”.

צילום: ארכיון "כוכב"

בין שלומי לצומת הנגב

כביש 6 נבנה בשיטת BOT – Build-Operate-Transfer, או בעברית: בנה, הפעל העבר – שמשמעותה היא כי זכיין מתכנן ובונה את הכביש על חשבונו, מקבל את ההכנסות מהאגרה, ובעוד 34 שנה מחזיר את הכביש למדינה. בכל אחד מהמקטעים נבחרים זכיינים. הרגולטור בתחום זה היא חברת כביש חוצה ישראל בע”מ, שהוקמה על ידי ממשלת ישראל במרס 1993, במטרה לקדם את סלילתו של כביש חוצה ישראל – כביש 6, מצומת הנגב בדרום ועד לשלומי בצפון.
הכביש מוקם בשלבים, וכיום פתוחים לתנועה כ-140 ק”מ. כ-50 ק”מ נוספים נמצאים בשלבי הקמה שונים, וכ-70 ק”מ נמצאים בשלבי תכנון. החברה פועלת במתכונת של מינהלת, ומועסקים בה כ-35 עובדים.
בנוסף, משמשת החברה הרשות הממונה (Implementing Authority) מטעם הממשלה על הפעלת כביש חוצה ישראל (מס’ 6), והחל משנת 2010 קיבלה לאחריותה גם את מנהרות הכרמל בחיפה והנתיב המהיר לתל אביב. החל משנת 2010 מקדמת החברה את “מסילת חוצה ישראל”, בין שלומי לצומת הנגב, בדגש על המסילה המזרחית שבין לוד לחדרה.
באוגוסט 2015 נחתם הסכם הזיכיון להקמה, להפעלה ולאחזקת קטעי כביש חוצה ישראל בצפון, קטעים 3 ו-7, עם קבוצת “שפיר הנדסה – חוצה ישראל”. צו תחילת העבודות ניתן בדצמבר 2015, ומי שבונה בפועל את הכביש עבור הזכיין היא שותפות בין חברת שפיר הנדסה לבין חברה איטלקית בשם פיזארוטי. כדי לעמוד בלוחות הזמנים ובסיום העבודות בתוך כ-40 חודשים, משתמשת שותפות זו בשורה ארוכה של קבלני משנה, בהם שתי חברות קבלניות גדולות, דניה סיבוס, וחברת אלקטרה תשתיות, הבונה את מנהרות רכסים ואיבטין.

עוד כתבות בתחום מגזין

לכל הכתבות בקטגוריית מגזין >>>