16.10.19

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Print this pageTweet about this on Twitter

אקדמיה

המכללה האקדמית גורדון משיקה מרכז למידה חדשני, הראשון מסוגו בעולם

“המרכז ללמידה מטעויות” החדיש והייחודי הוקם בהשקעה של כחצי מיליון שקלים יכשיר אנשי חינוך להתמודדות וללמידה מטעויות בגישות חדשניות

מאת: ניר אהרוני , 1 במרץ 2018

נושא הלמידה מטעויות הינו בתולי בתחום החינוך וטרם טופל; עד היום, הייתה התייחסות חלקית בלבד לנושא הטעויות ולמידה מהן, הן במערכת החינוך והן במערכת ההשכלה הגבוהה. את הלמידה נוטים לעשות מהצלחות, ולא מטעויות.. זהו המרכז הראשון והיחידי מסוגו- עד הקמתו, לא היה מרכז ללמידה מטעויות, להכשרת מורים ומרצים, בכל העולם.

ד"ר יוסי בר צילום: ארכיון "כוכב"

דר’ יוסי בר, מנהל המרכז: “כראש המרכז למצוינות בהוראה, מתוקף תפקידי, אני צופה בשיעורים רבים, שם נוכחתי לראות ולגלות כיצד מגיבים מרצים ומורים לסטודנטים ותלמידים שטועים בשיעור או בביצוע מטלות. ההתייחסויות של המרצים לטעויות הלומדים, הן בעל פה והן בכתב, אינה מקדמת למידה, להיפך- תגובתם בולמת למידה, תגובה אשר מערערת את הביטחון העצמי של התלמיד, תגובה שאינה מעודדת לחשוב מחוץ לקופסה או ליטול סיכונים מחשש לטעות”. עוד מדגיש דר’ בר- “במרכז אנו מלמדים לפתח מערכת יחסים טובה ואוהדת עם טעויות, לצורך שינוי תרבות הלמידה, ועידוד לחשיבה פורצת גבולות, גם אם היא מובילה לטעויות”.
דר’ בר החל לחקור את נושא הלמידה מטעויות ופיתח סדנה להכשרת מרצים להתמודדות יעילה עם טעויות של סטודנטים שנקראת “כיצד טעויות יובילו אותך להצטיינות בהוראה?”, עקב ההצלחה המסחררת של הסדנה והביקוש להעמיק בתחום, הובילו אותו לחקר הנושא ופיתוח שיטות הוראה מותאמות ללמידה מטעויות. דר’ בר, גילה את בתוליות התחום ואת חשיבותו, ובתמיכתו של פרופ’ טלר, נשיא המכללה הוחלט לפתח באופן יסודי את הנושא על ידי הקמת מרכז ייעודי. המרכז החדיש נמצא במכללה האקדמית גורדון, בחיפה, אשר השקיעה בהקמתו כחצי מיליון שקלים, ובו מועברות הרצאות וסדנאות בשילוב סימולציות וטכנולוגיות מתקדמות. המרכז הייחודי מתבסס על מחקרים בתחום ועוסק באופן שיטתי בשינוי הגישה לטעויות. לדבריו של דר’ בר, הפחד של הלומדים מביצוע טעויות משתק ומונע מהם להצליח ולפרוח בדרכים יצירתיות ומחשבה שעלולה להוביל לטעויות.
צוות הפיתוח וההדרכה במכללה האקדמית גורדון מוביל את שלבי ההכשרה במרכז, ובשלב מתקדם יוכשרו מרצים בכל המוסדות האקדמיים בארץ שיסייעו לחולל את המהפכה הדרושה. חברי הסגל המשתתפים בסדנאות לומדים לשלב טעויות בלמידה, להגיב לטעויות בגישה חדשנית, לחנך ללמידה מטעויות ואף לתת בונוסים לסטודנטים שטועים טעיות ‘מבריקות’.
חזון ‘המרכז ללמידה מטעויות’ הינו הפצת הגישה החדשה ללמידה טעויות בכל מערכת החינוך ובמוסדות להשכלה גבוהה; ובהמשך גם בקרב מוסדות וארגונים, כך שכל אדם בישראל יפתח גישה אוהדת וחיובית לטעויות, וייראה בהן הזדמנות לשינוי ולשיפור. המרכז מעניק כלים וטכניקות ללמידה מטעויות וחותר להפיץ את הבשורה ולגרום לשינוי משמעותי וכולל בתרבות הלמידה בארץ.
המכללה האקדמית גורדון לחינוך מהווה מוסד אקדמי המכשיר מחנכים, מורים ומנהיגים מובילים, מפתח ומעודד למידה, מחקר, חדשנות ומצוינות לצורך התמודדות עם אתגרים חינוכיים במאה ה-21.

עוד כתבות בתחום אקדמיה

לכל הכתבות בקטגוריית כללי >>>