24.08.19

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Print this pageTweet about this on Twitter

חינוך

הפרס שלו

יבגני לילבמן, מורה ומרכז מגמת פיזיקה בתיכון מקיף נשר, קיבל מידי נשיא הטכניון אות הוקרה מיוחד במסגרת תחרות “המורה שלי – מורה לחיים”. לילבמן מועסק כבר 25 שנים בנשר והוא אהוד מאוד על תלמידיו. “כוכב נשר” מביא ראיון מיוחד עם זוכה הפרס, שאומר: “אני כבר כל כך מזוהה כאן עם המקצוע הזה, שהתלמידים נוטים להגיד יש לי עכשיו יבגני, במקום יש לי עכשיו פיזיקה”

מאת: אדי גל , 10 במרץ 2016

יבגני לילבמן (64) זוכר היטב את יום עלייתו לישראל. זה היה ב- 28 במאי 1990. “נחתנו כאן עם שני ילדים ושלוש מזוודות היישר למרכז הקליטה ברוממה, חיפה. מהרגע הראשון דאגו לנו היטב”, מספר לי יבגני שאת העברית למד באולפן, עם הגיעו לארץ. לאחר מכן הוא השלים קורס למורים עולים לפיזיקה בטכניון.
יצוין כי, כבר ב-1 בספטמבר 1991 החל יבגני ללמד במקום עבודתו הנוכחי, תיכון מקיף נשר. כעת, 25 שנה לאחר מכן, הוא קיבל אות הוקרה מיוחד מנשיא הטכניון, במסגרת טקס “המורה שלי – מורה לחיים”. הפרס הוענק זו השנה השלישית למורים ולמורות למדעים ולטכנולוגיה מכל רחבי הארץ, שנבחרו על בסיס המלצותיהם של סטודנטים בטכניון. במסגרת זו, מוזמנים הסטודנטים להמליץ על מוריהם למדעים מהתיכון, שהתוו את דרכם ושבזכותם בחרו ללמוד בטכניון.
לעיתון “כוכב” נמסר כי, אחד עשר המורים הנבחרים זכו כאמור בפרס בטקס חגיגי שהתקיים לאחרונה בטכניון. בנוסף לפרס, קיבל לילבמן אות הוקרה מיוחד מנשיא הטכניון, על תרומתו למקצוע ההוראה ולחייהם של תלמידים רבים כל כך.
את קריירת ההוראה החל לילבמן, בנם של שני מורים, כבר במולדתו בברית המועצות, כיום אוקראינה. לאחר שרכש תואר שני בהוראת פיזיקה ומתמטיקה, הספיק ללמד באוקראינה 16 שנים, עד ההחלטה לעלות לישראל.
ללילבמן חשוב לציין את האווירה המעודדת והמפרגנת של הנהלת בית הספר, מתחילת עבודתו ועד היום. “התקבלתי כאן בחום וקיבלתי הרבה תמיכה מהצוות וההנהלה בתחילת דרכי. יש כאן המון רצון טוב בקרב צוות המורים, התלמידים מרגישים את זה”.

צילום: ארכיון "כוכב"

לשאלה מהו הסוד שהופך אותו למורה אהוב ומוערך כל כך? הוא משיב: “אין לי שום סוד כזה. אני משער שהעובדה שאני חי פיזיקה ואוהב את מה שאני עושה, תורמת הרבה לאיכות ההוראה שלי. אני אוהב את תלמידיי, מכבד אותם, משתדל להיות הוגן כלפיהם ועוזר להם בכל מה שמתבקש. הם מרגישים ומעריכים זאת. אני כבר כל כך מזוהה כאן עם המקצוע הזה, שהתלמידים נוטים להגיד יש לי עכשיו יבגני, במקום יש לי עכשיו פיזיקה”.
את משימת ההוראה הוא תופס במונחים פשוטים: “התפקיד שלי הוא שכל תלמיד שיושב בכיתה יבין את החומר הנלמד. ולשם כך, אני כל הזמן מחפש את דרכי ההוראה המתאימות”. ואכן, שמונה סטודנטים מהטכניון המליצו עליו לפרס, “המורה שלי – מורה לחיים”.
התלמידים שהמליצו על יבגני, לקבלת הפרס, כתבו: רז חייק, סטודנט לתואר ראשון בהנדסת חומרים ופיזיקה: “יבגני פתח בפניי את עולם הפיזיקה וגרם לי להתאהב בו. בזכותו סיימתי חמש יחידות פיזיקה בציון סופי של 99”.
ליעד פולק, סטודנטית לתואר ראשון בהנדסת חשמל ופיזיקה: “יבגני לימד אותנו לא רק פיזיקה, אלא גם כיצד לחשוב, כיצד לגשת לתרגיל, איך לעבוד מסודר, ומעבר לחישובים, כיצד להפעיל הגיון בריא. הוא הקנה לי כלים שמשמשים אותי בלימודי בטכניון”.
אינה איסימיני, סטודנטית לתואר ראשון במדעי המחשב: “יבגני הוא מורה מיוחד. כל מי שלמד אצלו זוכר אותו כמורה הכי טוב שהיה לו אי פעם. בזכותו, תלמידים רבים המשיכו ללימודי הנדסה ומדעים בטכניון”.
שלומי בוצר, סטודנט לתואר ראשון בהנדסת חשמל ופיזיקה: “יבגני היה יושב איתי על מבחנים בפיזיקה שלא הצלחתי בהם ומסביר לי היכן טעיתי. הוא מורה לחיים – פשוטו כמשמעו. הוא לא התפשר על רמת הלימודים והיה מלמד את כל מה שנדרש, כמה שרק נדרש. בזכות הניסויים הרבים שעשה כדי להדגים לנו את חומר הלימוד, הוא הפיח אהבה לפיזיקה בתלמידיו”.
יעל אטינגר-גלר, דוקטורנטית בפקולטה למדע והנדסה של חומרים: “יבגני ראוי לתואר ‘מורה לחיים’ בזכות המוטיבציה שהוא מעורר בתלמידיו למקצוע, לא פשוט כמו פיזיקה. כמו כן, בזכות האמונה בתלמיד, לימוד בגובה העיניים והנגשת המקצוע לכלל התלמידים”.
ראוי לציין כי, עשרות מתלמידיו של לילבמן המשיכו ליחידות טכנולוגיות מובחרות בצבא. רבים מהם הם כיום סטודנטים בטכניון, או נמנים על בוגריו. אחרים לומדים מדעים בארץ ובעולם, בעלי סטארטאפים מצליחים ונושאי משרות בכירות באלביט, רפאל, אינטל, מיקרוסופט ועוד. “לפגוש אותם ולשמוע מהם מילות תודה, זה הדבר הכי מרגש שיכול להיות”, אומר יבגני.

עוד כתבות בתחום חינוך

לכל הכתבות בקטגוריית חדשות >>>