10.12.18

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Print this pageTweet about this on Twitter

מגזין

חוזרים לספסל הלימודים

יו”ר ועד ההורים הבית ספרי ברמת ישי רונן עקיבא, הכריז על השתלבותו בסיעת ‘הדר’ של ניר חבקין. “רונן מהווה מכפיל כח משמעותי” ציין חבקין

מאת: ניר אהרוני , 30 באוגוסט 2018

עשרות אלפי תלמידים ממערכות החינוך של הרשויות המקומיות בעמק יפקדו ביום ראשון הקרוב את מוסדות החינוך ויחלו שנת לימודים חדשה, עם תקוות וחששות, עם צפיות וגם רצון להצליח כמה שיותר. יצוין כי הרשויות המקומיות התכוננו במהלך הקיץ ליום הזה, שהכיתות יהיו צבועות, שהליקויים יתוקנו, שאולמות הספורט יעמדו בתקנים, והחצרות יהיו בטיחותיות. עד לרגע האחרון יעסקו עובדי הרשויות בפינישים אחרונים לקראת ה-2 בספטמבר.
עיתון "כוכב" עורך מדי שנה סקירה מקיפה על מה שצפוי בשנת הלימודים גם מבחינת ההערכות הפיזית וגם הפדגוגית. השנה בדקנו מה התחדש, אם בכלל ומה צפוי לתלמידים ולהורים ביום הראשון ללימודים.

יקנעם

שנת הלימודים תיפתח בסימן השלמת החזון לרצף חינוכי מהמעון ועד לסיום י”ג

ביקנעם הושלמו כל ההכנות לקראת פתיחת שנה"ל תשע"ט אשר צפויה להיפתח בהתאם למסורת היישובית בצורה חלקה. שנת הלימודים תעמוד השנה בסימן המאחד והמייחד. כבכל שנה ימשיך החינוך לעמוד בראש סדר העדיפויות היישובי, ותקציב מערכת החינוך יעמוד על כ-75 מש"ח שהם כ-45% מתקציב העירייה הכולל.

צילום: ארכיון "כוכב"

מערכת החינוך ביקנעם תמנה השנה כ-5277 תלמידים וילדי גנים, והשנה ייושם בה במלואו החזון לרצף חינוכי ממעון היום ועד לסיום י"ג כיתות. הרצף החינוכי יתחיל במעונות היום. השנה נפתח בחסות העירייה מעון יום חדש נוסף בשכונה הירוקה שער הגיא. בשני המעונות (בשער הגיא ובגגות הירוקים) ילמדו 112 פעוטות. בנוסף לאלו יפעלו מעונות יום של המתנ"ס, וכן מעונות יום פרטיים. ביקנעם יפתחו השנה 52 גני ילדים בהם יתחנכו 1208 ילדים. 20 גנים הם ממלכתיים. 9 גנים ממלכתיים דתיים. אחד עשר גנים יהיו גנים קהילתיים ביוזמת העירייה, והלימודים בהם יתקיימו במסגרת יום לימודים ארוך. בשבעה גנים יופעל צהרון בתוך גן הילדים מטעם המתנ"ס. בעיר יפעלו גם שבעה גנים של החינוך המיוחד. עוד ביישוב: שני גני מדע ומדיה. גן אחד ייפתח במסגרת ש"ס, ושניים במסגרת חב"ד. גני הילדים יופעלו על ידי 55 גננות מטעם משרד החינוך, ו – 110 סייעות שייתנו מענה. בגני טרום חובה בהם מעל 30 ילדים ומעלה תהיה סייעת שנייה. באגף החינוך ובמחלקה לגני הילדים נעשתה עבודה מורכבת במטרה להתאים גן לכל ילדה וילד בהתאם ולשביעות רצון ההורים. לגני החובה יוכנסו השנה מחשבים עם תוכנת 'גוגלה' – כלים ממוחשבים המיועדים לקדם את החינוך ואת ההתפתחות ולתת ארגז כלים עדכני. השנה ימשיך פיילוט של גן יער אשר בבסיסו עומדת התפיסה כי מרבית פעילות הגן תתקיים במרחב החיצוני, בטבע שם הלמידה משמעותית ומפתחת סקרנות רבה יותר בקרב הילדים.
378 תלמידות ותלמידים ילכו לראשונה לכיתה א' בששת בתי החינוך היסודיים שבעיר. השנה לראשונה תלמד שכבת ו' בבית החינוך היסודי יצחק נבון למדעיים ואמנויות שהינו בית חינוך צומח. 374 תלמידים ילמדו השנה בשכבת ו' כבוגרי בתי החינוך היסודיים. בבתי החינוך היסודיים ילמדו בסה"כ 2289 תלמידים.
322 תלמידים ילכו השנה לראשונה לחטיבה החדשה וילמדו בכיתה ז'. בחטיבת הביניים (שכבת ז' + ח') ילמדו בסה"כ 615 תלמידים.
כ- 1165 תלמידים ילמדו השנה בתיכון אורט אלון היישובי (שכבות ט' – י"ב). 267 מהם ילמדו בשתים עשרה כיתות יב' כשמיניסטים ובוגרי המערכת.
במערכת החינוך יובלו שלוש תכניות גדולות מטעם משרד החינוך: ייחודיות ומרחבי בחירה, תכנית רשותית ואוטונומיה רשותית. בנוסף, תמשיך המערכת להוביל תכניות כגון: המודל ההוליסטי, פסיכולוגיה חיובית כשפה ועוד, וכן תכניות בעלות גוון אישי כמו פותחים עתיד, כיתת העצמה ועוד.
השנה זכתה יקנעם בקול קורא לבתי ספר מנגנים. בהחלטת ראש העיר ובעידודו יוגשו כל בתי החינוך בעיר לקול קורא המעודד חשיבה מחודשת על מרחב הלמידה בכיתת האם ובסביבתם בתוך המבנה כחלק מהתפישה הפדגוגית בהתאם לאסטרטגיות הוראה חדשניות, המזמנות ומעצימות תהליכי למידה ייחודיים.
במהלך הקיץ השקיעה העירייה כ-1.2 מיליון ש"ח בשיפוץ ושדרוג מוסדות החינוך ובין היתר בוצעו עבודות לשיפוץ מבנים, שיקום חצרות, חידוש מצללות, עבודות צביעה, החלפת חול בארגזי החול, ועוד. כמו כן, חודשה החזית בבית החינוך "דליות". בבית החינוך "אורנים" נעשו עבודות נגישות למוגבלות ניידות. בנוסף לכך יבוצעו בבית החינוך עבודות לשיפוץ ושדרוג חדר המורים. כמדי שנה הושם דגש על עבודות בטיחות ותיקוני בטיחות.

טבעון

מערכת החינוך בקריית טבעון פועלת על פי חזון יישובי ו”הרוח הטבעונית”

הצוותים החינוכיים נערכו לתחילת השנה בהשתלמויות, ימי גיבוש, ימי היערכות ובאופן פרטני. הנהלות בתי הספר והמערך האירגוני והלוגיסטי בבתי הספר בשיתוף הרשות המקומית טיפלו בנושאים כמו: בטיחות, ביטחון, בינוי ושיפוץ. על מנת להביא את מוסדות החינוך לקליטת הילדים באופן המיטבי במרחבי הלימוד בתוך המבנים ובסביבתם החיצונית.
מחלקת הביטחון והפיקוח, בשיתוף המנהל ההנדסי ואגף התפעול, קיימו בדיקות בטיחות וביקורות והמבנים הוכנו לקליטה בטוחה, חגיגית ונעימה לילדים ולצוותים: התקיימו בדיקות ציוד כיבוי אש ומערכות גילוי אש, בדיקות ציוד ספורט באולמות ובמגרשים, עבודות חשמל, הסדרת קרינה אלקטרומגנטית, בניית פיר מעלית בארבעה בתי ספר, חידוש גידור, המשך עבודות הנגשה, עבודות אינסטלציה, שדרוג מערכות מיזוג, הוספת מחשבים ושדרוג הקיימים, צביעה, שיקום בטונים, ריבודים, תיקון גגות עם מרזבים. העבודות נעשו בתיאום ובפיקוח קב"ט המועצה ויועץ בטיחות מוסדות חינוך בהתאם לקדימויות.

צילום: ארכיון "כוכב"

מספר נתונים לפתיחת שנה"ל: 3,252 (3,335 בשנת תשע"ח) ילדים יקלטו במערכת החינוך בגנים ובבתי הספר. כ-500 אנשי חינוך ילוו אותם: מורים, גננות, סייעות ומטפלים.
גני ילדים: 487 ילדים יחלו את שנת הלימודים תשע"ט בגני הילדים של הרשות המקומית (450 למדו בתשע"ח) 19 גנים: -15  גנים ממלכתיים, שני גנים שפתיים, שניים ממלכתיים  דתיים. ברשות יש עוד 5 גנים המלמדים ברוח האנתרופוסופית, מוכרים שאינם רשמיים בהם לומדים כ- 130 ילדים.
בתי ספר יסודיים (ייחודיים)
בבתי הספר היסודיים בקרית טבעון ילמדו בתשע"ט –1,658 תלמידים, מתוכם 237 ילמדו בכיתה א': בנרקיסים: בית חינוך בגישה הומניסטית, במ"ה- בחירה, משוב והעצמה.300 תלמידים (307 בתשע"ח)
ברימונים: "מהעצמה אישית להעצמה חברתית" 318 תלמידים (324 בתשע"ח)
בקרית עמל: סמ"ח – סביבה, מדעים, חקלאות 416 תלמידים (426 בתשע"ח),
בשקד ברוח הגישה האנתרופוסופית (א' עד ח'): 490 תלמידים (500 בתשע"ח)
בממ"ד מיתרים משלב דתי חילוני : 134 תלמידים (117 בתשע"ח)
בית הספר העל יסודי – תיכון אורט "גרינברג"
בית ספר מצטיין זוכה פרס החינוך של רשת אורט תשע"ח. בתיכון השש שנתי אורט גרינברג ילמדו 977 תלמידים בשנת הלימודים תשע"ט (לעומת 959 בשנת הלימודים תשע"ח) :  489 תלמידים  בחטיבה העליונה (498 בתשע"ח) ובחטיבה הביניים ילמדו 488 תלמידים (461 בתשע"ח).
מספר מסגרות חינוך מיוחד ביישוב- 10.כ- 70 ילדים לומדים במסגרות חינוך מיוחד מחוץ ליישוב.כ- 40 ילדים לומדים במסגרות ממ"ד מחוץ ליישוב. קיימות כ- 20 מסגרות בלתי פורמאליות. מספר הילדים העולה לא' – 237. מספר התלמידים בכיתה י"ב – כ- 150 הרשות מפעילה שתי מועדוניות בשיתוף המחלקה לשירותי חברתיים. לחווה החקלאית מגיעים כ- 650 ילדים מכל מערכת החינוך. השירות הפסיכולוגי החינוכי מונה 9 פסיכולוגים. במערכת החינוך קיים מערך התנדבותי מסודר: ידיד לחינוך- כ- 30 מתנדבים בבתי הספר ובזה"ב בגן כ- 15 מתנדבות.
מערכת החינוך בקריית טבעון פועלת על פי חזון יישובי ו"הרוח הטבעונית", כשהמנהיגות החינוכית המובילה היא פורום המנהלים היישובי.
הנושאים המרכזיים אותם אנו מטמיעים: איכות ומצוינות, ייחודיות בית ספרית, מעורבות הורים, רצף חינוכי לאורך היום והשנה והרחבת מעגלי מנהיגות והשפעה.
בשנת הלימודים תשע"ט נמשיך להתמקד בשיתופיות ופרסונאליות – העצמת הילדים וההון האנושי. עידוד, חדשנות, יצירה ויזמות, עיצוב מרחבי למידה, למידה רב תחומית, יזמות קהילתית ואחריות אזרחית.
מנהלת המחלקה לחינוך, גילה דינר: "תודה לכל השותפים בעשייה החינוכית: הצוותים, ההורים, הרשות המקומית, משרד החינוך ורשת אורט. ביחד נמשיך לשמר ולפתח מערכת חינוך מכילה, חוקרת, מבקרת, חדשנית, מעצימה, משמרת, מאתגרת, ייחודית ועדכנית. אני גאה להיות חלק ממערכת חינוך שפועלת על פי תכנית עבודה סדורה, עם מטרות ויעדים ומשכילה להציב לעצמה סימני שאלה וסימני קריאה באומץ, מכלכלת את צעדיה באחריות, בשמחה וברגישות. שנת לימודים בטוחה ומוצלחת לכולנו"

רמת ישי

מצטיינת של מחוז הצפון, בזכות ההשקעה הרבה בחינוך ברמת התשתיות וברמה הפדגוגית והובלת תהליכים חינוכיים משמעותיים

מועצת רמת ישי השקיעה מאות אלפי שקלים בשיפוצי הקיץ כולל הוספת שתי כיתות מחשבים ושדרוג חדר המחשבים בבית הספר ארזים. 1309 תלמידים יחלו ביום ראשון הקרוב את שנת הלימודים במוסדות החינוך השונים-חט"ב היובל, בית הספר היסודי ארזים וב-12 גני ילדים.
כמו בכל שנה גם השנה מועצת רמת ישי השקיעה הקיץ מאות אלפי שקלים במוכנות מערכת החינוך לשנת הלימודים שתיפתח ב-2 בספטמבר-העבודות הנרחבות כוללות שיפוץ, פעולות צביעה, סיוד ותחזוקה בכל המבנים במערכת החינוך ברמת ישי. דגש מיוחד ניתן על שדרוג המחשוב בבית הספר היסודי ארזים-בו ילמדו 670 תלמידים נבנו שתי כיתות מחשבים חדשות, בבניין הקומותיים במבנה כיתות א',ב' וכמו כן חדר המחשבים הקיים שודרג. נרכש ציוד חדש והציוד הקיים שודרג והוצבה רצפת פרקט חדשה בחדרי המחשבים. כמו כן בית הספר נכנס לתהליכי למידה חדשים באנגלית-נוספה שעת לימוד שבועית נוספת לכיתות ג,' וד' ובמהלך השנה יוקם חדר אנגלית, כמו גם שימוש בפינת חביבה החדשה, לזיכרה של חביבה נוסבאום ז"ל ל"איוורור" סביבת הלימודים.

צילום: ארכיון "כוכב"

בחט"ב היובל בו ילמדו 312 תלמידים, הוצבו מתקני מים חדשים, פינות ישיבה הוצבו במבואות וחדר ההנצחה לזכרה של אורית הירש ז"ל, שלימדה שנים רבות בבית הספר ונחנך לקראת סיום שנת הלימודים שעברה, יכנס לפעילות וישמש כחדר הכלה. מנהלת מחלקת החינוך מירי דרוקר ציינה כי במהלך השנה תפתח בבית הספר היובל מגמת רובוטיקה. כמו כן יופעלו עשרות תכניות מצוינות והעשרה בשני בתי הספר. יצויין כי רמת ישי נבחרה בשנה האחרונה כרשות מצטיינת של מחוז הצפון, בזכות ההשקעה הרבה בחינוך ברמת התשתיות וברמה הפדגוגית והובלת תהליכים חינוכיים משמעותיים.
ראש מועצת רמת ישי עופר בן אליעזר ערך השבוע סיור נוסף במוסדות החינוך כדי לעמוד מקרוב על ההכנות לפתיחת שנת הלימודים יחד עם הצוות המקצועי של המועצה כאשר בין הנושאים שנבדקו: בטיחות, ביטחון, מיזוג, גינון, צביעה, הנגשה, שירותים ועוד. עופר בן אליעזר: "המועצה משקיעה משאבים רבים כדי להעמיד את תשתיות החינוך בצורה אופטימלית לפתיחת שנת הלימודים. אני גאה בעשייה החינוכית ברמת ישי ומבקש להודות למירי דרוקר מנהלת מחלקת החינוך, למנהלות בתי הספר וצוות המורים, המורות והצוות המנהלי, לגננות וסייעות וכל הצוות החינוכי,. כמו כן אני מודה לצוות התפעול של המועצה שעובד מסביב לשעון כדי ששנת הלימודים תפתח בצורה מיטבית ביום ראשון הקרוב. בהזדמנות זו אני מאחל לתלמידים, להורים ולצוותים החינוכיים, שנת לימודים מהנה, פוריה ובטוחה".

מועצה אזורית מגידו

חדשנות חינוכית בשלושת בתי הספר היסודיים, מרחב סביבתי כביטוי לתפיסה חינוכית חדשה

הכל החל מקבוצת מחנכים/ות החותרת ליוזמה, חדשנות ורלוונטיות פדגוגית. הצוות, הנקרא צוות חינוך לחיי"ם – חדשנות, יצירתיות, יציאה מהקופסה, נפגש מיוזמתו ובזמנו הפנוי, באופן סדיר, בחופשות הקיץ ובמהלך שנת הלימודים. הצוות לומד ומתנסה בגישות הוראה חדשניות, מקיים שיח רפלקטיבי על הכלים והמתודות המיושמות בכיתות, חולק ומשתף בחוויות ההוראה ומפתח חומרים מגוונים. נוצר מאגר חומרים שיתופי לטובת קהילת בית הספר ומערך לימוד ותמיכה לליווי תהליך החידוש וההתחדשות. בין מהמיומנויות והכלים הפדגוגיים המתחדשים קבלת החלטות בהסכמה רחבה – התלמידים שותפים בהחלטות שונות באופן ניהול הכיתה מבחינה חברתית ולימודית. כל תלמיד הוא גם מורה – שימוש בחוזקות מגוונות של הילדים לקידום כלל הכיתה. זמן גמיש – העברת אחריות הלמידה לילדים ומתן אוטונומיה באופן ניהול הזמן ובבחירת אופי המשימות. למידה חוץ כיתתית- שימוש במרחבי למידה חוץ כיתתיים, ברחבי בית הספר ומחוצה לו, לתרגול מיומנויות שונות, בדרכי למידה משמעותיות.
קרין שטרן מנהלת החינוך במועצה אזורית מגידו: "הרחבת בית הספר ובניית כיתות חדשות, יצרו עבורנו הזדמנות ליישם תפישה חינוכית זו הלכה למעשה, בעיצוב סביבות הלמידה." כחלק מהתפישה הביוספרית, המורה והתלמידים נושאים ידע שהם יכולים לשתף ולהעביר. התלמידים הם מובילי הלמידה, המורה משמש כמנחה ומתווך, והסקרנות היא הכלי לצמיחה. הסביבה הלימודית מעוצבת בהתאם, עם סביבות למידה מגוונות, פינות המזמנות פעילות בעמידה, בישיבה סביב שולחן, על הספה, בתוך חדר שקט, או על הרצפה. בכיתות נבנו פינות ליצירה, "הירגעות", קריאה, שיח, במות הנותנות "במה" לתלמיד להציג את עצמו ולחלוק את הידע שלו ועוד. הסביבה מאפשרת למידה ב" זמן גמיש", כאשר התלמידים אחראיים על התקדמותם ויכולים לבחור ממגוון משימות ודרכי עבודה. ניתנת האפשרות לישיבה פרטנית, בזוגות או בקבוצות – מתוך העיקרון שכל תלמיד הוא גם מורה. התלמידים פועלים בסביבה בהתאם לאופני הפעולה שבחרו, תוך התנסות בכלים שונים. דרכי הוראה מסורתיות תומכות בתהליך. נעשה שימוש מושכל ומינון מותאם של דרכי הוראה נוספות. המרחבים השונים מאפשרים תנועה ודינמיות, כמו גם קביעות ויציבות עבור ילדים שונים. מתאפשרת למידה עצמאית ופעילה, המזמנת מיומנויות חשיבה מסדר גבוה, יצירתיות, עבודת צוות, מיומנויות חקר והתנסות. הצבע והעיצוב תומכים בתהליך הלמידה והצבעים ששולבו מקנים רוגע, מפחיתים מתחים ובמקביל שומרים על העירנות, הריכוז והסקרנות. השתמשנו בטפטים, בצמחייה ובסתאורה שהכניסו חוויה של טבע וצבע לכיתות.

צילום: ארכיון "כוכב"

"עולם החינוך במאה ה-21 מחייב חישוב מסלול מחדש והמערכת הפדגוגית חייבת להתאים את עצמה למציאות החדשה", אומרת הדס ורהפטיג, מנהלת פלגים, "ראיתי בהרחבת בית הספר הזדמנות ליישום החזון והאני המאמין שלי ושל הצוות. אני מודה לצוות בית הספר על השותפות ועל הובלת תהליך של הירהור, יוזמה והתחדשות, תוך אמון בתהליך וחשיבה מחוץ לקופסא" (בפלגים – 610 תלמידים.)
"קשת התקוה" במושב אליקים – בית חינוך קהילתי סביבתי משלב דתיים וחילוניים הילד הופך מלומד סביל ללומד פעיל ועל ידי כך תפקיד המורה משתנה
למידה ברוח ביוספרית: אחד מהשיעורים הבולטים הינו שיעור תורה, בו ניתן דגש והרחבה בנושאים הקשורים לעקרונות המרחב, לדוגמא: פרשת השבוע הינה פרשת משפטים, בפרשה ישנו חלק מעניין העוסק בחוקי המלך ומינוי שופטים. מלבד הסיפור המקראי הילדים יעסקו בשאלות כמו: מהי מנהיגות? מי ראוי להיות מנהיג? תכונות המנהיג, איך מנהיג יכול לתת מענה לקבוצות שונות בעם? הם ייצרו את דמות המנהיג האידיאלי בעיניהם.
שיטת המרחב-סמדר עקרי מנהלת בית חינוך "קהילתי-סביבתי –משלב" קשת התקווה: "הילד הופך מלומד סביל ללומד פעיל ועל ידי כך תפקיד המורה משתנה" "שיטת המרחב" הינה שיטה אקלקטית המאגדת בתוכה פדגוגיות שונות, כגון וולדורף, מונטיסורי ואלבאום. השיטה מאפשרת מרחב עשיר ומגוון לעשייה יצירתית, לפיתוח חשיבה רב ערוצית, להבנת שפות שונות, ליצירת סקרנות אינטלקטואלית ולהבעת רגשות ורעיונות באופן מוחשי ותקשורתי. על פי השיטה מכבדים את בחירתו של הלומד ואת עבודתו. תשומת לב מיוחדת מוענקת לחדוות הלמידה של התלמידים, שביעות רצונם והתלהבותם. הסביבה מובנית – אסתטית ועשירה בתכנים ועזרי למידה הנגישים לתלמיד לשם חקר ותרגול עצמי.
טעויות נתפסות כהזדמנויות ללמידה וביקורת עצמית של הלומד ללא התערבות המורה כלולה בכל אלמנט במרחב.הילד הופך מלומד סביל ללומד פעיל ועל ידי כך תפקיד המורה משתנה. המורה בשיטת המרחב מתפקד כגורם המנגיש את העולם ללומדים ומהווה מעין גשר בין התלמיד לחומרי למידה בתחומי חקר מגוונים.
חלל הכיתה: חלל הכיתה נחלק למתחמים שונים: מתחם חשבון וגיאומטריה. מתחם שפה. מתחם מדעים. מתחם כישורי חיים ואומנויות. פינת כתיבה ופינת ספרייה. כמו כן, מתקיימת בכיתה תוכנית גישור ופעילות כיתתית – קהילתית, שנבחרת על ידי המחנכת ומתקיימת לאורך כל השנה עם הקהילה, כגון בניית בית בוץ/בניית גינת ירק ועוד. מאחר והכיתה מתפקדת כבית, הילדים נדרשים למלא תורנויות שונות, כגון ניקוי אבק, שטיפת רצפה, טיפול בצמחים ובבעלי החיים הנמצאים בכיתה. תוכנית הלימודים הכיתתית תואמת את תכנית הלימודים של משרד החינוך, כאשר לכל ילד תוכנית עבודה אישית בכל תחומי העניין, המאפשרת לו להתקדם בקצב שלו. תוכנית זו נבנית בשיתוף עם המורה, בפגישות אישיות אחת לשבוע. הילד נדרש לעבור בכל המתחמים בכל יום, עם זאת ניתנת לו האפשרות להחליט על סדר המעבר בין המתחמים לפי רצונותיו.
המעקב אחר התקדמות התלמידים והמעבר לחומרי הלימוד הבאים נעשית על ידי המורה כל הזמן, כאשר לכל ילד מחברת תיעוד, באמצעותה מתעד הילד את הפעילות שלו במתחמים השונים במהלך השבוע ומביא אותה בסוף השבוע להוריו לעיון וחתימה. השיטה מופעלת מזה מספר שנים בבתי ספר שונים בארץ וזוכה להצלחה.בכיתה נוספת נקיים פיילוט בנושא פיתוח סביבת למידה חדשנית ומתוקשבת.
מיחשוב וטכנולוגיה: אנו מעוניינים להקנות לתלמידים רכישת מיומנויות המאה ה-21 ויישום משימות אורייניות מתוקשבות בתחומי הדעת. היכרות עם שפת הקוד ועולם הרובוטיקה ויישומיו בתחומים השונים, תוך כדי פיתוח חשיבה מסדר גבוה הכוללת חשיבה עצמאית, ביקורתית ויצירתית ובדגש על תהליכים מטה-קוגניטיביים ועוד. חלל הכיתה יעוצב באופן מזמין ונעים, המכיל אלמנטים מסביבת עולמו הפרטית של הילד. הכיתה תכלול אף 6 עמדות מחשבים לשימוש התלמידים. בסביבה החוץ כיתתית תוקם גינת ירק ויונחו אדניות עם צמחי תבלין, כחלק מתהליך הלמידה ופרויקט חקר אישי של תלמידי הכיתה.מתרחבים וגדלים. (בקשת התקוה 202 תלמידים)
ביה"ס "עומרים" – להרגיש, לדמיין, לעשות, לשתף.
אורה שומרון מנהלת ביה"ס עומרים: "הצטרפנו לתוכנית "יוצרים שינוי". תוכנית בינלאומית המעודדת ילדים ומורים ליזום שינוי חברתי בסביבתם תוך שיתוף פעולה, לימוד דרכי חקר, שיח, הגעה להסכמות משותפות ויצירת פתרון בר קיימא".
נוצר שינוי סביבת הלמידה בכיתות ב' – תהליך משותף למחנכות והורים: ביוזמת המחנכות ובעזרת ההורים, שידרגנו את סביבות הלמידה בכיתות ב', שיתאימו לדרך ההוראה המיוחדת הנהוגה בבית הספר – הוראה המשלבת עבודה בקבוצות, למידה פעילה וחווייתית בסביבות למידה מגוונות (בכיתה ומחוצה לה) תוך מתן מענה לשונות בין הילדים.
מחנכות, מורות, הורים, סבים, אחים ותלמידים הגיעו במהלך החופשה – צבעו, שיפצו ויצרו סביבת למידה שמנצלת בצורה חווייתית ומיטבית את המרחב והחלל הכיתתי". ההורים התגייסו באופן מעורר השראה והערכה". אומרת אורה שומרון, "ללא עזרתם ותמיכתם לא היינו מצליחים לעשות זאת ואנו מודים להם על כך מעומק ליבנו.לארנית זיו – מנהלת הגנים במועצה ועידית חסיד- מעצבת ליוו, תמכו ונתנו עצה בכל שעה בעזרתן עשינו את השינוי". (בעומרים 532 תלמידים)
ממועצה אזורית מגידו נמסר: "הצלחנו לגייס תקציב מיוחד לבניית הכיתות החדשות והחדשניות בכל בתי הספר , נמשיך לחזק את מערכת החינוך מהגן ועד התיכון וכן את החיינוך הבלתי פורמלי בפיתוח ובחדשנות בשנת הלימודים הקרבה. בהצלחה לכל צוותי החינוך ולתלמידים".

מועצה אזורית זבולון:

מתגאים במערכת חינוך מטופחת, מוערכת ורבת הישגים והצלחות העוברת היערכות נרחבת לקראת פתיחת השנה הקרובה בכל מוסדותיה

שנת הלימודים תשע"ט תיפתח ביום א' ה-2 בספטמבר כאשר ביום זה ייפתחו מוסדות הלימוד והגנים שבהם ילמדו כ-210 תלמידים העולים לכיתה א'. כיום, בבעלות המועצה האזורית זבולון 6 בתי ספר הכוללים מוסדות הן במגזר היהודי והן במגזר הערבי.

צילום: משה יערי

במסגרת ההיערכות לפתיחת שנת הלימודים, בוצעו שינויים ושדרוגים במוסדות לימוד ובהם: בית הספר ביישוב נופית נבלם "איום" של אובדן תקן של כיתות באמצעות הצלחת מהלך יזום של המועצה בשיתוף וסיוע מלאים של הועד המקומי של הישוב, שהביא לתוספת של כ-40 תלמידים מיישובי האזור. בביה"ס באיבטין מבוצעת היערכות למהלך של חיזוק המבנה לרעידות אדמה ושדרוג המבנה הישן של ביה"ס שהוקם לפני עשרות שנים. בתי הספר העל יסודיים "כרמל זבולון" ו"רמות זבולון" ממשיכים להתפתח בהיבט התכניות המקצועיות להעלאת אחוזי מסיימי הבגרות ובמקביל לפיתוח המוסדות, פותחו גם נושאים מקצועיים ובהם: החינוך המיוחד שממשיך להיות במרכז עיסוק המועצה וצפוי לגדול במספר כיתות החינוך המיוחד בבתי הספר הרגילים. כמו כן, בוצעו שדרוגים למבנים והרחבות חיצוניות בחלק מבתי הספר על מנת להעניק לתלמידים אווירה מחודשת ותנאי סביבה לימודית איכותיים.
מנהל מחלקת החינוך במועצה האזורית זבולון מאיר יפה אמר לקראת פתיחת שנת הלימודים, "אנחנו מתגאים ומתברכים במועצה האזורית זבולון במערכת חינוך של בתי ספר וגני ילדים מטופחת, מוערכת ורבת הישגים והצלחות, תוצר של השקעה רבת שנים של רבים וטובים".
ראש המועצה האזורית זבולון דב ישורון אמר השבוע, "בכוונתנו להמשיך לפעול בעקביות ובנחישות במערכת החינוך ונטמיע פיתוחים מקצועיים בתוך בתי הספר שיעניקו לתלמידינו רמת לימודים גבוהה ומוסדות ראויים ואיכותיים".

מועצה אזורית עמק יזרעאל
בתוכנית הלימודים : פיילוט בשיתוף המדעטק, חדרי בריחה, מתחמי לימוד משותפים, חלל, חקלאות ודיפלומטיה.

במהלך חופשת הקיץ עמלה המועצה האזורית עמק יזרעאל על אגפיה השונים, בשיתוף המנהלים והצוותים החינוכיים בבתי הספר וגני הילדים, להכנת מערכת החינוך לשנת הלימודים תשע"ט. הושקעו תקציבים בתוספת שעות חינוך פורמלי ובלתי פורמלי, הוכנסו תכניות לימוד ומגמות חדשות בתיכונים ובוצעו הכשרות ימי עיון והכנה למנהלי מוסדות החינוך וצוותי החינוך.השקעות המועצה לקראת שנת הלימודים נאמדו בכ- 9 מיליון ש"ח, בכלל זה בוצעו עבודות הנדסה ובינוי להוספת כיתות לימוד ושיפור מרחבי למידה, תוקנו ליקויים ושופרו תשתיות קיימות, בתי הספר צוידו במחשוב וטכנולוגיה מתקדמת.
בשנת הלימודים הקרובה, תתקצב המועצה באופן בלעדי וחסר תקדים שעות בחינוך הפורמלי והבלתי פורמלי; בכיתות א', לאור החלטת משרד החינוך לקצץ באופן מוחלט את שעות הפיצול, החליטה המועצה באופן תקדימי לתקצב 5 שעות שבועיות, לצורך פיצול והקטנת קבוצות הלימוד לכל כיתה א' בה ילמדו 27 תלמידים ומעלה. בנוסף, החליטה המועצה לתקצב מדריך לפעילויות ביישובים בימי ו' לילדי כיתות א' עד ג'.
בשנה החולפת, אגף החינוך הוביל מסע חינוכי לבניית תמונת עתיד של מערכת החינוך בעמק יזרעאל. במטרה לממש חלק מהתובנות שעלו במהלך המסע לו היו שותפים אנשי חינוך, אקדמיה, נציגי ציבור ועוד, בשנת תשע"ט יזמה המועצה תוכנית פיילוט בבית ספר מרחבים כפר יהושע, בשיתוף המדעטק בחיפה, לשילוב בין תחומי. התוכנית תשלב תכנים בתחומי המתמטיקה, מדע, הנדסה, אמנות וטכנולוגיה, לתלמידים מכיתות א' עד ה'. עוד ממשיך אגף החינוך לקדם למידה משתפת ופעילה – למידה על פי פרוייקטים, תוכנית שפעלה השנה בארבעה בתי ספר יסודיים ותתרחב לשני בתי ספר נוספים בתשע"ט – סה"כ 6 בתי ספר.
מתחמי לימודים חדשניים בבתי הספר היסודיים – בבתי הספר של המועצה נבנו מרחבי למידה חדשניים (M21) המאפשרים למידה במרחב פתוח ומחזקים כישורי למידה כמו עבודת צוות, פיתוח מנהיגות, יזמות ויצירתיות. בתיכוני העמק ישולבו השנה תוכניות חדשניות המשלבות חדרי בריחה, לימודי חלל וחקלאות, דיפלומטיה ועוד.פנים חדשות במערכת החינוך בשנת הלימודים החדשה, ייכנסו לתפקידן ארבע מנהלות בית ספר חדשות: אורלי להב תנהל את ביה"ס יסודי 'שגיא', במקומה של ענת בוהנה שמסיימת תפקיד על פי בקשתה, נגה בן יעקב תנהל את חטיבת הביניים בבי"ס 'עמקים תבור' במקומה של ניצן בן זאב שיצאה לשנת שבתון, חגית ברוך תנהל את חטיבת הביניים של בי"ס ויצ"ו נהלל במקומה של דבורה מלכא רינד שפרשה לגמלאות, ורונית לביא תנהל את החטיבה העליונה בבית הספר ויצ"ו נהלל, במקומו של אופיר בן פורת שעבר לנהל את תיכון שדה בוקר.

צילום: ארכיון "כוכב"

קיץ של הישגים: במהלך חופשת הקיץ זכתה המועצה האזורית עמק יזרעאל בפרס החינוך של מחוז צפון במשרד החינוך בימים אלה מתמודדת על פרס החינוך הארצי. בנוסף, בי"ס ולדורף הרדוף נבחר כבי"ס מצטיין לשנת תשע"ח ע"י משרד החינוך. בי"ס זה מצטרף לארבעת התיכונים הגדולים בעמק יזרעאל, אשר נבחרו על ידי משרד החינוך כמצטיינים בארבע השנים האחרונות- העמק המערבי, ויצו נהלל, תקוות יעקב ועמקים תבור, בהם לומדים מרבית מתלמידי העמק ואשר מציגים גם השנה אחוזי זכאות גבוהים מאוד לבגרות.
הישג נוסף נרשם הקיץ לזכות מנהלת בית הספר היסודי- ממלכתי 'יחד' בגבעת אלה, נירה מרום, אשר זכתה בפרס גנגר למצוינות לשנת תשע"ח, המוענק אחת לשנתיים למנהלות ומנהלי בתי ספר, במטרה לקדם, לטפח, לעודד ולפתח את הוראת לימודי היהדות ברוח פלורליסטית.
בינוי וציוד מוסדות החינוך: אגף ההנדסה השלים עבודות הנדסה ותשתית במוסדות החינוך, אולמות, מגרשים ומתקני ספורט נוספים בהשקעה של כ- 7 מיליון ש"ח. במסגרת עבודות הבינוי, נבנו בבתי הספר והגנים 7 כיתות לימוד חדשות, 4 נוספות הותאמו לתלמידים כבדי שמיעה, נערכו בדיקות בטיחות ותקינות לכל מתקני הספורט ומוסדות הלימוד, תוקנו ליקויים בטיחותיים, בוצע פרויקט הנגשה במרבית מוסדות החינוך, שופצו והורחבו מרחבי למידה, והכל בהתאם לצרכי מערכת החינוך ובתיאום עם אגף החינוך ומחלקת הגנים במועצה ומנהלי מוסדות החינוך. עוד כחלק מההכנה לשנת הלימודים החדשה, השקיעה המועצה כמיליון ש"ח בציוד מחשוב מתקדם ושדרוג התשתיות הטכנולוגיות במוסדות החינוך ברחבי העמק. אגף המחשוב במועצה צייד את מוסדות החינוך בציוד מחשוב מתקדם ופעל לשדרוג התשתיות הטכנולוגיות, כל זאת בהשקיעה של כמיליון ש"ח נוספים.
כ-13,700 תלמידים צפויים לפקוד את 100 בתי הספר והגנים ברחבי המועצה בשנת הלימודים תשע"ט. "מערכת החינוך בעמק כולה נרגשת ומוכנה באופן מיטבי לקבלת אלפי התלמידים והתלמידות, לשנת לימודים חדשה", כך סיפרה השבוע רחל שחורי, מנהלת אגף החינוך. "המועצה עמלה רבות על הכנת מוסדות החינוך לקליטת התלמידים, בעבודות תשתית, ציוד מחשוב וטכנולוגיה ובהוספת תכניות לימוד חדשות ומעשירות, אשר יאפשרו לילדינו הרחבת אופקים, אתגר ועניין רב. בהצלחה לכל תלמידי העמק ושנת לימודים פורייה ומוצלחת".
אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל: "לאחר מאמץ של חודשים, אליו נרתמו כל מחלקות המועצה, אנו פותחים את שנת הלימודים תשע"ט ב 100 מוסדות חינוך בעמק. כ 13,700 תלמידים יפתחו שנה במערכת מובילה ועתירת הישגים שזכתה בפרס חינוך מחוזי ומועמדת לפרס הארצי. תודה לצוותים החינוכיים והמקצועיים, למנהלים שמובילים את העשייה ולהורים המעורבים והתורמים מזמנם ומרצם. על אף גודלה של המערכת, נמשיך לראות לנגד עינינו את רווחתו של התלמיד הבודד, כמו גם את המערכת כולה. שנה טובה, פורייה וגשומה לכולם".

עוד כתבות בתחום מגזין

לכל הכתבות בקטגוריית מגזין >>>