17.12.18

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Print this pageTweet about this on Twitter

נשר

כל תלמיד נחשב

מאז הקמתו, בינואר 2014, השירות הפסיכולוגי חינוכי (שפ"ח) של עיריית נשר פועל בעידודה ובתמיכתה של העירייה להרחבת מעני החינוך המיוחד בתוך העיר ולשילובם של תלמידים עם צרכים מיוחדים בתוך החינוך הרגיל. השנה יופעלו בנשר חמישה גני חינוך מיוחד. לקראת שנה"ל הקרובה נפגשנו לראיון ל"כוכב נשר" עם מנהלת השפ"ח, יונת בורנשטיין - בר יוסף, ללמוד ולהכיר פן נוסף בעשייה החינוכית בעיר

מאת: ניר אהרוני , 23 באוגוסט 2018

בארבע השנים האחרונות הרחיבה עיריית נשר בצורה משמעותית את המענה לתלמידים עם צרכים מיוחדים. ההשקעה במערכת החינוך המקומית, שבנשר נחשבת לאחת הגבוהות בארץ, לא פסחה גם על השירות הפסיכולוגי החינוכי (השפ”ח). מאז הקמתו, השפ”ח של עיריית נשר יזם הרחבה משמעותית של מסגרות החינוך המיוחד בתוך העיר, מה שהביא להקטנה משמעותית מאוד במספר התלמידים הנאלצים להשתלב במסגרות חינוך מיוחד מחוץ לנשר.

צילום: ארכיון "כוכב"

השרות הפסיכולוגי חינוכי בנשר (השפ”ח) הוקם מחדש בינואר 2014, זמן קצר לאחר כניסת ההנהגה החדשה של העיר לתפקידה. השפ”ח החל את דרכו עם צוות של 3 פסיכולוגים, וכיום מונה 8 פסיכולוגים, ומנוהל ע”י יונת בורנשטיין בר-יוסף.
בינואר 2015 עבר השפ”ח למשכנו החדש ברחוב ההסתדרות בנשר. המבנה, ששימש בעבר כמרפאת קופת חולים כללית, שופץ ע”י עיריית נשר ברמה גבוהה, והותאם לצרכי העבודה המתבצעת במקום. השרות כולל חדרי פסיכולוגים, חדר טיפולים ואזור המתנה מרווח. המקום מאפשר לקבל את תלמידי העיר והוריהם, ואת צוותי החינוך באווירה ביתית, נעימה ומכבדת, תוך שמירה על פרטיותם. לאחר המעבר למבנה החדש, קבל השפ”ח הכרה של משרד הבריאות כתחנה מוכרת להתמחות בפסיכולוגיה חינוכית, מה שמאפשר קליטת צוות צעיר ומשובח והתמקצעות של השפ”ח.
מנהלת השפ”ח יונת בורנשטיין בר-יוסף, מסבירה: “השירות הפסיכולוגי בנשר נותן מענה לכל מסגרות החינוך בעיר, התלמידים והוריהם, בחינוך הרגיל והמיוחד. למרות שהתקנים המוקצים ע”י משרד החינוך מחייבים מענה לגילאי גן חובה עד סוף חטיבות הביניים, השפ”ח נותן שירות לכל תלמידי נשר החל מגני טרום חובה – גילאי שלוש, ועד לסיום החטיבה העליונה של התיכון”.
בורנשטיין מוסיפה, השפ”ח מספק הדרכות הורים, ייעוץ וטיפולים לתלמידי מערכת החינוך בעיר והוריהם ואבחונים פסיכולוגיים, בהתאם לסל השירותים המוגדר ע”י משרד החינוך (מתווה השירותים הפסיכולוגיים). כמו כן עוסק השפ”ח במתן מענים מערכתיים וייעוץ לצוותי החינוך בעיר – מנהלים, מורות וגננות, כמו גם ייעוץ להנהגת העיר ולעוסקים בחינוך בעיריית נשר בשאלות הנוגעות לחינוך והתפתחות, ושותף ליוזמות קהילתיות בעיר.
“כל הורה זכאי לפחות לפגישת הדרכה וייעוץ אחת, ויכול לפנות לשפ”ח ישירות. השרות הניתן במקום הוא ללא תשלום”, ציינה בורנשטיין.
ההצלחה המקצועית תרמה לגידול במספר הפניות?
“השפ”ח פועל בשיתוף פעולה עם כלל גורמי הטיפול, המחלקה לשירותים חברתיים בעירייה, התחנה לטיפול משפחתי, מרכז תמיכת למידה (מת”ל), נתיבים להורות ועוד”.

יונת בורנשטיין בר-יוסף צילום: ארכיון "כוכב"

מנתוני עיריית נשר עולה כי היקף הפניות לשפ”ח גדל בהדרגה מאז פתיחתו, ובשנה החולפת ניתנו מענים מגוונים לכ- 360 תלמידים ומשפחותיהם, בנוסף למענים המערכתיים הניתנים בצורה שוטפת לכל מסגרות החינוך בעיר.
“השפ”ח פועל בגישה מניעתית וקהילתית, עם דגש על מתן מענים בגיל הרך”, מספרת בורנשטיין, “זאת מתוך התפיסה שאבחון נכון והתערבות נכונה בגיל צעיר ככל הניתן מגביר את הסיכוי לסגירת פערים התפתחותיים ולהתפתחות מיטבית של הילד. במסגרת זו הפעיל השפ”ח בשנים הקודמות את תכנית התקשרו”ת בעיר (הורות תומכת קשר ותקווה), תכנית המיועדת להוריהם של תלמידים בגילאי טרום – חובה עם קשיי התנהגות וויסות, המופנים ע”י הגננות. המעקב אחר הילדים שהוריהם השתתפו בתכנית מעיד על הצלחתה הגדולה במניעת בעיות התנהגות וויסות משמעותיות בהמשך דרכם של הילדים במערכת החינוך”.
על המקצועיות הגבוהה של הצוות וההכשרות שעוברים עובדי השפ”ח מספרת בורנשטיין: “כחלק מהגישה המניעתית עבר כל צוות השפ”ח השתלמות מקיפה בנושא של אבחון וטיפול בילדים ובני נוער עם סיכון אובדני. זאת במסגרת התכנית הלאומית למניעת אובדנות המופעלת ברחבי הארץ. צוות השפ”ח ערוך מקצועית, כשמתקבלת הפנייה ממערכת החינוך או מההורים, לבצע מיידית הערכה מקצועית לרמת הסיכון האובדני לתלמיד המופנה, כדי לקבוע את מידת הסיכון שלהו, ולהחליט על התכנית הטיפולית: טיפול והדרכת הורים בשפ”ח, או הפנייה לטיפול רפואי ופסיכולוגי במסגרות אחרות, לפי רמת הסיכון”.
עוד מציינת בורנשטיין כי צוות השרות הוכשר והתמקצע וערוך למתן מענים בתחום של התערבויות במצבי חירום ומשבר, ברמה האישית – משפחתית, מערכתית ולאומית.
האם השפ”ח נותן סל שירותים רחב ושיתופי פעולה עם ההורים והגורמים החינוכיים?
“השפ”ח פועל מאז הקמתו להרחבת מעני החינוך המיוחד בתוך העיר מחד, ולשילובם של תלמידים עם צרכים מיוחדים בתוך החינוך הרגיל מאידך. השפ”ח יזם מאז הקמתו הרחבה משמעותית של מסגרות החינוך המיוחד בתוך העיר נשר לילדים החל מגילאי שלוש, מה שהביא, להקטנה משמעותית מאוד במספר תלמידי העיר הנאלצים להשתלב במסגרות חינוך מיוחד מחוץ לנשר.
נפתחו גני חינוך מיוחד נוספים והשנה”, יופעלו בעיר חמישה גני חינוך מיוחד לתלמידים עם אפיונים שונים, בהם ילמדו כ-60 ילדי גן, תושבי נשר, מגילאי שלוש”.
“לפני שנה”, מוסיפה בורנשטיין נפתח בעיר לראשונה גן חינוך מיוחד הנותן מענה לתלמידים על הרצף האוטיסטי (לגילאי שלוש עד שש), והשנה ייפתח גן נוסף, לתלמידים עם עיכוב התפתחותי נרחב בגילאי שלוש”.
בעיריית נשר מציינים כי כמו כן הורחבו מאוד המענים בתוך העיר לתלמידים בתי הספר עם לקויי קשב ולמידה הזקוקים למסגרת של כתת חינוך מיוחד בתוך בית ספר רגיל, תיפתח בעיר כיתה לתלמידי א-ב, וכתות החינוך המיוחד יתנו בשנת הלימודים הקרובה מענה לתלמידים החל מכתה א’ ועד כתה ט’ , אשר אובחנו ע”י השפ”ח כסובלים מלקויי קשב ולמידה.
בנוסף, מופעלת בנשר בהצלחה רבה מסגרת ייחודית לעיר – כתת א’ מעבר, הנותנת מענה מסל החינוך המיוחד לשנה אחת לילדים עם פערים התפתחותיים, במטרה לסגור את הפערים בגיל צעיר ולשלב את התלמידים שנה לאחר מכן בכתה א’ בחינוך הרגיל. “השפ”ח מאתר בגני החובה את התלמידים הזקוקים למסגרת זו, ומפנה אותם לכתה, בהסכמת הוריהם”, מספרת בורנשטיין.
“השפ”ח רואה את מעורבות ההורים בחינוך והתפתחות ילדיהם וכן את זכויות ההורים, במקום מרכזי, ולכן כל התהליכים נעשים בשיתוף מלא של ההורים ובהסכמתם”.
“השפ”ח מטפח את שיתופי הפעולה עם גורמים חינוכיים, רפואיים וטיפוליים בתוך ומחוץ לנשר, ותהליכי הפיתוח המתוארים התאפשרו בזכות שיתופי הפעולה המצויינים עם מחלקת החינוך של העירייה, כמו גם הגורמים המקצועיים במשרד החינוך, מתי”א זבולון, השותפים למדיניות זו, וכן גורמים חינוכיים, רפואיים וטיפוליים נוספים”.

עוד כתבות בתחום נשר

לכל הכתבות בקטגוריית חדשות >>>