17.12.18

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Print this pageTweet about this on Twitter

מגזין

כמו באירופה, כמו באמריקה

החל מהיום מנהיג משרד התחבורה בראשותו של השר ישראל כץ מהפכה של ממש בתחבורה הציבורית ברחבי הארץ. הוא הגדיר ארבעה אזורי מטרופולין, בהם הנסיעה תהיה אפשרית באמצעות כרטיס אחד, בכל סוגי התחבורה הציבורית. מטרופולין חיפה ישתרע מראש הנקרה דרומה, ויכלול גם את נשר, קרית טבעון יקנעם ורמת ישי. אדי גל מסביר איך ישתנו מהיום חייהם של אלה המשתמשים בתחבורה הציבורית. קבלו רמז: הם ישלמו פחות

מאת: אדי גל , 1 בינואר 2016

במשך שנים ישראלים שנוסעים לחו”ל חוזרים לארץ מלאי התפעלות על התחבורה הציבורית במטרופולינים הגדולים בעולם‮. ‬איך אם כרטיס אחד אתה יכול לנסוע בכל סוגי התחבורה‮, ‬ממקום למקום‮, ‬למרחקים‮, ‬בלי לשלם על כל נסיעה בנפרד‮. ‬איך עוברים מהמטרו לאוטובוס ולחשמלית‮, ‬בלי יותר מדי פרוצדורות ומקצרים מרחקים‮, ‬וגם משלמים פחות‮. ‬אז מהיום‮, ‬החו”ל כבר כאן‮. ‬משרד התחבורה מנהיג מהיום הסדר תשלום חדש לתחבורה הציבורית בישראל‮, ‬והשורה התחתונה היא שמדובר אכן בבשורה טובה‮, ‬במהפכה שתוביל גם לחיסכון כספי וגם לקיצור זמני הנסיעה והפיכתה לנוחה יותר‮. ‬הרבה יותר‮.‬

צילום: ארכיון "כוכב"

מבנה תעריפים חדש

אז מהיום‮, ‬לראשונה בישראל‮, ‬מונהג בתחבורה הציבורית מבנה תעריפים חדש‮, ‬שישלב בין כל אמצעי התחבורה הציבורית בכל מטרופולין‮, ‬ויחסוך לרוב המכריע של הנוסעים הקבועים מאות שקלים מדי חודש‮. ‬מדובר ברפורמה הגדולה ביותר שבוצעה אי פעם בתעריפי הנסיעה בתחבורה הציבורית‮.‬

אם עד היום נסעתם באוטובוס‮, ‬במטרונית‮, ‬ברכבת ישראל וברכבת הקלה‮, ‬ושילמתם על כל אחד מהם בנפרד‮, ‬בהתאם ליעד הנסיעה‮, ‬מהיום טוענים את הרב קו במנוי נסיעה משתלם‮, ‬הכולל את כל אמצעי התחבורה‮, ‬ונהנים מנסיעה חופשית בכולם‮, ‬בתחומי המטרופולין שבחרתם‮.‬

שר התחבורה והמודיעין‮, ‬ישראל כץ‮, ‬ציין כי מבנה התעריפים החדש‮, ‬המשלב בין כל אמצעי התחבורה הציבורית‮: ‬אוטובוסים‮, ‬רכבת ישראל מטרונית והרכבת הקלה‮, ‬יגדיל את האטרקטיביות של התחבורה הציבורית ויגרום לנוסעים רבים להעדיף את התחבורה הציבורית על פני הרכב הפרטי‮. ‬

השר כץ ציין‮, ‬כי לראשונה בישראל‮, ‬יונהג בתחבורה הציבורית מבנה תעריפים אחיד‮, ‬פשוט ומשתלם‮, ‬המבוסס על‮ “‬שיטת האזורים‮”, ‬בדיוק כמו במטרופולינים הגדולים בעולם‮. ‬התפיסה החדשנית מבוססת על שילוב אופטימלי של קווים שכונתיים‮, ‬עירוניים ומטרופוליניים‮, ‬תוך מעבר נוח וקל ביניהם‮, ‬והכל באמצעות כרטיס חכם אחד‮ (‬כרטיס‮ “‬הרב קו‮”). ‬שר התחבורה הוסיף‮, ‬כי הרפורמה מציעה הוזלות דרמטיות של עשרות אחוזים‮, ‬באמצעות מנוי‮,‬‮ ‬המשלב לראשונה בין כל אמצעי התחבורה הציבורית בישראל‮. “‬מבנה התעריפים החדש יעודד שימוש בתחבורה הציבורית‮, ‬יוזיל את עלויות הנסיעה‮, ‬עד אלפי שקלים לשנה למשפחה‮, ‬ובכך‮, ‬יתרום להפחתת יוקר המחיה בישראל‮”, ‬אמר כץ‮.‬

איך זה יעבוד בשטח?

כל נוסע יוכל לבחור את המנוי המתאים לו‮, ‬בהתאם להרגלי הנסיעה שלו‮: ‬מנוי‮ “‬חופשי חודשי‮”, ‬מנוי‮ “‬חופשי שבועי‮” ‬ומנוי‮ “‬חופשי יומי‮”. ‬המנוי‮ ‬השבועי והיומי הינם מנויים חדשים‮, ‬שניתן יהיה לרכוש אותם החל מהיום‮. ‬המנויים תקפים מתחילת הפעילות של התחבורה הציבורית ועד סיומה‮. ‬מחיר המנוי נקבע על פי מספר האזורים הכלולים בנסיעה‮. ‬כל מנוי מאפשר מעבר בלתי מוגבל בין כל אמצעי התחבורה הציבורית באותם אזורים‮ (‬אוטובוס‮, ‬מטרונית‮, ‬רכבת ישראל ורכבת קלה‮). ‬

הרפורמה‮, ‬עליה עמל צוות מקצועי של משרד התחבורה במשך מספר שנים‮, ‬מחלקת את מפת התחבורה הציבורית לארבעה מטרופולינים‮: ‬תל אביב‮, ‬חיפה‮, ‬ירושלים ובאר שבע‮. ‬בכל אחד מהמטרופולינים נקבעו שלוש‮ “‬טבעות‮” ‬המאפשרות לנסוע חופשי בתוך המטרופולין ולשלב אמצעי תחבורה שונים‮. ‬

יצוין כי‮, ‬גם במקרים בהם המחיר לא ירד‮, ‬המנוי החדש מאפשר שימוש ביותר אמצעי תחבורה‮, ‬וכך מקבל הנוסע תמורה גדולה יותר עבור כספו‮. ‬יעד‮ ‬חשוב של הרפורמה הוא ביטול ההפרדה התודעתית‮, ‬הקיימת אצל חלק מהמשתמשים בין רכבת לאוטובוס‮, ‬והטמעת ההבנה כי בשיטה החדשה ניתן לשלב ביניהם בחופשיות ולחסוך כסף וזמן רב‮.‬

צילום: ארכיון "כוכב"

שלוש רמות במטרופולין

במפה שמפרסם משרד התחבורה‮, ‬אפשר לראות שגבולות המטרופולינים השונים הוגדלו משמעותית‮. ‬מטרופולין חיפה‮, ‬לדוגמה‮, ‬משתרע מראש הנקרה בצפון‮ ‬ועד כרמיאל ונצרת במזרח‮, ‬וזיכרון יעקב בדרום‮. ‬גם נשר‮, ‬קרית טבעון‮, ‬יקנעם ורמת ישי בתוך המטרופולין הזה‮, ‬שמכסה למעשה כמעט את כל אזור‮ ‬הצפון‮. ‬הרחבת הגבולות נועדה לאפשר ליותר נוסעים לבצע יותר נסיעות במרחב גדול יותר‮, ‬והכל באמצעות אותו מנוי‮. ‬

בכל מטרופולין קיימות שלוש רמות תעריף בסיסיות ושלוש רמות משניות‮, ‬במקום אלפי תעריפים שהיו נהוגים עד כה‮. ‬כמו כן‮, ‬בוטלה ההפרדה בין המפעילים השונים ומעתה תקפים כל המנויים בכל חברות האוטובוסים‮, ‬ברכבת ישראל‮, ‬ברכבת הקלה‮, ‬במטרונית‮, ‬ובעתיד גם ברכבת הקלה בגוש דן‮, ‬והכל ללא הגבלה‮. ‬

במשרד התחבורה ציינו‮, ‬כי המרוויחים הגדולים מהרפורמה הם הנוסעים הקבועים בתחבורה הציבורית‮. ‬כל נוסע שיבצע מעבר אחד לפחות‮, ‬בין אמצעי‮ ‬התחבורה השונים‮, ‬ירוויח באופן משמעותי מהרפורמה‮.‬

תעריפי המנויים החדשים מציעים לרוב משתמשי התחבורה הציבורית הוזלות של עשרות אחוזים‮. ‬כרטיס מנוי‮ “‬חופשי חודשי‮” ‬מטרופולין חיפה משולב‮ ‬לרכבת ולאוטובוס‮, ‬יעלה‮ ‬285‮ ‬שקלים‮, ‬במקום‮ ‬380‮ ‬כיום‮ (‬התקף באוטובוסים בלבד‮), ‬הוזלה של‮ ‬25%‮. ‬משפחה המשתמשת דרך קבע בתחבורה הציבורית‮, ‬תחסוך בשיטה החדשה אלפי שקלים בשנה‮.‬

מבנה התעריפים החדש קובע שלוש רמות תעריף בסיסיות‮: ‬תעריף‮ ‬1‮ ‬תקף לכל הנסיעות באזור‮ ‬1‮. ‬בנסיעות בין טבעת‮ ‬1‮ ‬ו‭-‬2‮ ‬תקף תעריף‮ ‬2‮, ‬ולנסיעות בין טבעת‮ ‬1‮ ‬ו‭-‬3‮ (‬המטרופולין המלא‮) ‬תקף תעריף‮ ‬3‮. ‬מכיוון שמרבית הנסיעות במטרופולין מתבצעות באזור‮ ‬1‮ ‬או ממנו ואליו‮, ‬הרי שתעריפים אלה מכסים קרוב ל‭-‬95%‮ ‬מהנוסעים‮.‬

מסיבות גיאוגרפיות ואחרות‮, ‬חולקו טבעות‮ ‬2‮ ‬ו‭-‬3‮ ‬לאזורי משנה‮, ‬שלגביהם חלים תעריפים שונים‮. ‬חשוב לציין‮, ‬כי מתוך התחשבות בצרכי הנוסעים‮, ‬‮“‬צורפו‮” ‬למטרופולין גם כמה אזורים מרוחקים‮. ‬נשר‮, ‬למשל‮, ‬היא בטבעת הראשונה בתוך המטרופולין‮, ‬בעוד יקנעם‮, ‬קרית טבעון ורמת ישי‮, ‬בטבעת השנייה‮. ‬המחירים מותאמים לפי הטבעות השונות ומשתנים בהתאם‮. ‬

על מנת לבדוק מהו מנוי הנסיעה המשתלם ביותר‮, ‬יש לבדוק באתר הייעודי של הרפורמה‮, ‬או בעלון לציבור‮, ‬באיזה טבעות/אזורים ממוקמות נקודות‮ ‬המוצא והיעד‮, ‬ולטעון את המנוי המתאים‮. ‬

ראוי לציין כי‮, ‬הרפורמה מתקנת עיוותים רבים‮, ‬שהיו קיימים בתעריפי הנסיעה במטרופולינים במשך שנים רבות ותבוצע בשני שלבים‮. ‬בשלב ראשון‮ ‬מתעדכנים תעריפי המנויים‮ (‬חופשי חודשי‮, ‬שבועי ויומי‮) ‬במטרופולינים של תל אביב‮, ‬ירושלים‮, ‬חיפה ובאר שבע‮. ‬בחודשים הקרובים יעודכנו גם תעריפי נסיעות בודדות‮ (‬כולל כרטיסייה וערך צבור‮). ‬חשוב להדגיש‮, ‬כי השינוי היחיד הוא בשיטת התעריפים‮, ‬אין כל שינוי במסלולי ומספרי הקווים‮, ‬והתשלום ממשיך להתבצע באמצעות כרטיס הרב-קו‮.‬

צילום: ארכיון "כוכב"

 

השתמשו בעלון לציבור

משרד התחבורה מפעיל החל מהיום מערך הסברה שלם‮, ‬כדי שהציבור יפנים את שיטת התעריפים החדשה‮. ‬בין השאר‮, ‬יופצו עלוני מידע מפורטים על הרפורמה באוטובוסים‮, ‬ברכבות‮, ‬במרכזי השירות‮ “‬על הקו‮” ‬ובמוקדי השירות שיסייעו לנוסעים לקבל את המידע המלא‮, ‬על כל אפשרויות הנסיעה העומדות‮ ‬לרשותם‮. ‬כמו כן‮, ‬הוקם אתר אינטרנט ייעודי‮, ‬הכולל‮ “‬מחשבון מחירים‮”. ‬באפשרות הנוסעים לבדוק במפות המופיעות בעלונים ובאתר‮, ‬באיזה אזורים נמצאות נקודת המוצא ונקודת היעד שעבורן נרכש המנוי‮, ‬ולטעון את המנוי המתאים בכרטיס רב-קו אישי‮. ‬מומלץ לבדוק כיצד ניתן להפיק יותר מן המנוי‮, ‬אם לנסיעה ליישובים נוספים הכלולים באותו אזור‮, ‬ואם לשילוב קווי רכבת או קווי אוטובוס של חברות אחרות במסלול הנסיעה הקבוע‮. ‬מפעילי התחבורה הציבורית ורכבת ישראל נערכו גם הם ליישום הרפורמה‮. ‬נהגי האוטובוסים במטרופולינים‮, ‬ונציגי השירות במרכזי‮ “‬על הקו‮”, ‬בהם‮ ‬ניתן לרכוש מנויים‮, ‬עברו הדרכות וקיבלו הסבר מפורט‮, ‬במטרה לייעל את תהליך המעבר לשיטה החדשה‮. ‬

מנהל הרשות הארצית לתחבורה ציבורית במשרד התחבורה‮, ‬מאיר חן‮, ‬ציין כי על פי הנתונים כ‭-‬1.6‮ ‬מיליון נוסעים משתמשים מדי יום בתחבורה הציבורית ומבצעים כ‭-‬2.4‮ ‬מיליון נסיעות ביום‮ (‬באוטובוס וברכבת‮). ‬כ‮- ‬70%‮ ‬מנוסעי האוטובוס וכ‮- ‬50%‮ ‬מנוסעי הרכבת‮, ‬מבצעים את הנסיעות בתוך מרכזי הערים וכן נוסעים קבועים המבצעים נסיעות מדי יום‮, ‬מאזור מגוריהם למקום עבודתם‮, ‬או כדי לקבל שרות בעיר הסמוכה‮. ‬

שאלות ותשובות רגע לפני המהפכה

1. מהן יתרונותיה של רפורמת התעריפים במטרופולינים בתחבורה הציבורית?

עד היום נסענו באמצעי התחבורה הציבורית השונים‮: ‬אוטובוס‮, ‬רכבת ורכבת קלה‮. ‬שילמנו לכל מפעיל בנפרד‮, ‬עבור כל נסיעה‮. ‬מהיום‮, ‬הודות לשיטת‮ ‬הרפורמה החדשה‮, ‬נוכל לרכוש מנוי נסיעה אזורי ולנסוע כמה שנרצה‮, ‬בתחומי האזור‮, ‬או לאזורים אחרים‮, ‬בכל אמצעי התחבורה הציבורית שנבחר‮, ‬בנפרד או בשילוב ביניהם‮. (‬בכפוף למגבלות המנוי‮).‬

2. מהי שיטת האזורים (מטרופולינים)?

השיטה מציגה מפת אזורי תחבורה ציבורית חדשה‮, ‬הכוללת‮ ‬4‮ ‬אזורים עיקריים בארץ‮ (‬מטרופולינים‮): ‬ב”ש‮, ‬ירושלים‮, ‬ת”א וחיפה‮. ‬לנוחותכם‮, ‬כל מטרופולין חולק ל‮- ‬3‮ “‬טבעות‮”: ‬טבעת מרכזית‮ (‬טבעת‮ ‬1‮) ‬הכוללת את העיר הראשית וסביבותיה‮, ‬בה מתבצעות מרבית הנסיעות‮, ‬וטבעות משנה‮ (‬2‮ ‬ו‭-‬3‮) ‬הכוללות מספר אזורי משנה‮, ‬המרוחקים יותר ממרכז העיר‮. ‬כדי לנסוע באזור מסוים‮, ‬או מאזור לאזור‮, ‬יש לרכוש מנוי‮ “‬המכסה‮” ‬את האזור/ים הנבחר‮/‬ים‮.‬

3. אילו סוגי מנויים קיימים?

קיימים שלושה סוגי מנויים‮: ‬יומי‮, ‬שבועי‮ (‬7‮) ‬וחודשי‮ (‬30‮). ‬מחיר המנוי משתנה בהתאם למספר ימי השימוש ולמספר אזורי הנסיעה אותם הוא‮ “‬מכסה‮”. ‬חופשי חודשי‮/”‬גמיש‮ ‬30‮”: ‬מנוי לנסיעה חופשית‮ (‬וברכבת ל‭-‬30‮ ‬יום‮) ‬התקף לחודש קלנדרי‮ (‬מה‭-‬1‮ ‬בחודש ועד סוף החודש‮) ‬וניתן לרכישה החל מה-25‮ ‬בחודש‮.  ‬חופשי שבועי‮/ “‬גמיש‮ ‬7‮”: ‬מנוי לנסיעה חופשית התקף לשבוע ימים מיום הרכישה‮. ‬חופשי יומי‮: ‬מנוי לנסיעה חופשית התקף ליום הרכישה בלבד‮,  ‬מתחילת השירות ועד לסיום השרות באזור הכלול במנוי‮ .‬

4. כיצד נדע איזה מנוי הכי מתאים לי?

ההחלטה היא אישית ותלויה בהרגלי הנסיעה שלכם‮. ‬בדקו במפה או ברשימת היישובים באילו אזורים נמצאות נקודות המוצא ויעדי הנסיעה שלכם‮, ‬ובהתאם בדקו את טבלת סוגי המנויים‮.

צילום: ארכיון "כוכב"

 

5. האם נוכל עדיין לקנות כרטיס בודד (נייר או רבקוומה הוא מאפשר?

בחיפה , תל אביב וירושלים , תוכלו לטעון את כרטיס הרב-קו במנוי התקף ל – 90  דקות , המאפשר מעבר בין קווים  ( קווי אוטובוס בלבד בשלב זה ) באזור טבעת  1 . כמו כן , תוכלו לרכוש כרטיס נייר לנסיעה בודדת , שאינו מאפשר שילוב בין רכבת ואוטובוס .

6. אם אין בידך כרטיס רב– קוהיכן תוכל להנפיק?

תוכלו להנפיק כרטיס רב-קו בעמדות ובמרכזי השירות  “ על הקו ” ברחבי הארץ .  לאיתור העמדה הקרובה אליכם היכנסו לאתר  “ על הקו ” בכתובת : alhakav.mot.gov.il  או היכנסו לאתר משרד התחבורה : mot.gov.il .

7. היכן נוכל לטעון מנוי בכרטיס הרבקו שלי?

ניתן לטעון את המנוי אצל הנהג באוטובוס , במרכזי  “ על הקו ”, בעמדות טעינה ברחבי הארץ , בקופות של חברות האוטובוסים , בתחנות הרכבת , בחלק  מתחנות האוטובוס ובאתר האינטרנט  ravkavonline.co.il .

8. האם יחולו שינויים כלשהם במספרי הקווים והמסלולים הקיימים?

לא . השיטה החדשה מתייחסת אך ורק לסוגי הכרטיסים , מחירם ותוקף השימוש באזורי הנסיעה .

9. מגיעה לנו הנחה בתחבורה הציבוריתהאם נמשיך לקבל אותה?

מגוון ההנחות והזכאים הורחב לאחרונה , וכל ההנחות יישמרו גם בשיטה החדשה . לקבלת הזכאות יש לעדכן את הפרופיל האישי בעמדות השירות של על – הקו . מידע מפורט אודות מגוון ההנחות מופיע באתר משרד התחבורה  mot.gov.il .

10. איפה נוכל למצוא מידע מלא אודות האזורים והתעריפים

באתר האינטרנט של משרד התחבורה , באתרי חברות התחבורה הציבורית ובמוקד  8787 *.

———————————————————————

מנכ"ל סופרבוס , איל וקס , אמר השבוע ל"כוכב יזרעאל " כי : " אנחנו מברכים את משרד התחבורה על הרפורמה , ומקווים שהיא תקל על נוסעי התחבורה  הציבורית . מוקדי המידע של סופרבוס עומדים לרשות הנוסעים וישמח לסייע מול רפורמת התעריפים החדשה ".

עוד כתבות בתחום מגזין

לכל הכתבות בקטגוריית מגזין >>>