17.12.18

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Print this pageTweet about this on Twitter

תיירות

סובב סלובניה

טיול קיץ לסלובניה דרך בודפשט, עם נגיעות של קרואטיה, למשך 12 יום, מי צריך יותר מזה. אז מה עושים שם זוג הורים ושתי בנות בגילאי 10, 14? רואים ירוק בעיניים, מבלים בערים הגדולות, יורדים 3 קילומטר מתחת לאדמה, מטיילים סביב אגמים עם נופים עוצרי נשימה, נהנים מאוכל טוב ומשופינג. ההמלצות בפנים

מאת: מערכת "כוכב" , 5 באוקטובר 2016

לא פעם אני ורעייתי שואלים את עצמנו מה נעשה בחופשה הבאה. אבל בקיץ האחרון זה היה ברור לנו מאליו, נוסעים לראות ירוק בעיניים, והרבה. היעד? סלובניה והסביבה, אחד מפנינות החמד של אירופה.
גיליוי נאות: אני מכין את הטיול מבעוד מועד, חופר ברשת, מסתקרן, בודק, מכין מסלולי טיול ורק אחר כך מזמין כרטיסי טיסה, כפי שציינתי, מבעוד מועד וכך אני חוסך לא מעט כסף, גם אם זה קצת מייגע להגיע לדיסטניישן במצב פרש. הזמנו טיסה לבודפשט עם חברת ה-LOWCOST – WIZZAIR שהיוותה עבורנו הפתעה נעימה.

צילום: ארכיון "כוכב"

שדה תעופה ולהחזיר באותו המקום, כי זה יוצא זול יותר, כך גם הרווחנו את בודפשט כעיר נוספת. יצאנו לדרכנו, נסיעה של ארבע וחצי שעות, כולל מעבר בגבול הקרואטי, שהביאה אותנו ממזרח לסלובניה דרך הדרום (עוקף זאגרב) אל עיירת הספא הנעימה והסימפטית, טופליצה.
העיירה הממוקמת כארבעים דקות דרומית לעיר הבירה ליובליאנה. מראש הזמנו שהות של חמישה ימים, אבל אין ספק שאפשר להסתפק גם בארבעה. מה שחשוב לציין, שזו היתה נקודת מוצא לטיול כוכב, אותו כמובן הכינותי מראש.
מזג האוויר היה נעים מאוד, בערב קריר עם גשם לפרקים, סוג של קיץ סלובני.
היעד הראשון שלנו היה שעה וחצי דרומית-מזרחית לטופליצה, מערת הנטיפים פוסטוינה, בשילוב עם טירת פרדיאמה. הנסיעה נעימה ומרגיעה, ברקע נוף הררי ירוק ובוהק, שנגלה מול עינינו ועשה לנו טוב. הדרך הובילה אותנו אל כביש מפותל בין ההרים, הישר אל טירת פרדיאמה, שנראית כאילו חוברה לצלע ההר.
טירת פרדיאמה: שביל ארוך מאוד מוביל אל הטירה שמבחוץ נראית לא כל כך גדולה, אך זה גם ייחודה. היא בנויה מבחוץ וחלקיה הפנימיים הם למעשה מערה מסועפת, שכוללת כמעט כל מה שצריך בכדי לחיות טוב וגם בכדי להתגונן בזמן מלחמה. קנינו כרטיס משולב לטירה ולמערת הנטיפים, שנמצאת עשר דקות נסיעה מהטירה. בכניסה לטירה קיבלנו מכשיר שמסביר בכ-14 שפות (גם עברית) על כל תחנה בטירה ויש 28 כאלה, כולל סיפורים פיקנטיים. לפני היציאה מהטירה בעלת הנוף עוצר הנשימה, עוברים בחנות המזכרות,
בה ניתן למדוד ולחוות את לבוש האבירים המסורתי והכבד.
מערת הנטיפים פוסטוינה: זו היתה שעת צהריים ומזג האוויר לא האיר לנו פנים, 30 מעלות. באופן טבעי הגענו עם בגדים קצרים, התכנסנו ברחבה הגדולה שבכניסה למערת הנטיפים פוסטוינה. האמת, שום דבר לא הכין אותנו לחוויה המדהימה שציפתה לנו. אמנם בחוץ היה חם שבא לך למות, אבל בפנים היה בדיוק ההיפך. המלצה שלי: רצוי להביא מעילי פליז לסיור במערה, או לשכור במקום שכמיות פליז ארוכות.
בתוך המערה קררררר מאוד. עוד לפני הכניסה הכינו אותנו המדריכים לקור הצפוי, משהו שלא כל כך הפריע לרעייתי, שדווקא מאוד נהנתה משינויי האקלים.

צילום: ארכיון "כוכב"

רוך של מושבים זוגיים ונסענו כקילומטר וחצי לעומק האדמה, עד לקצה המסילה. בדרך נגלו לעינינו מראות מרהיבים, עולם שלם של נטיפים בצורות ובגדלים שונים, בני מיליוני שנים, שהוארו באור. תמונה מרהיבה שהולכת ומתעצמת כשעוברים מהרכבת למסלול הרגלי, הכולל הסברים מפורטים וירידה לעומק בלתי נתפס של כמעט שלושה קילומטר. המדהים הוא, שגם שם ניתן למצוא חיים של חיות שנראות כמו סלמנדרות חסרות עיניים, אין צורך בחושך מוחלט בעיניים. בקיצור, לא לפספס בשום אופן את המפגש הכמעט חוצני הזה עם הנטיפים ומה שסביבם.

אגם בלד ואגם בוהיני

בין אתרי הטבע המדהימים ניתן לשלב בקלות שתי ערים מרכזיות באזור:
עיר הבירה המהממת של סלובניה, ליובליאנה. כמו כן, עיר הבירה של קרואטיה, זאגרב, 45 דקות מטופליצה לכל כיוון.
חשוב לדעת: בסלובניה המטבע הוא אירו, אך מעבר לקרואטיה מצריך קניית קרונות. בגדול, המחיה בשתי הארצות הללו זולה, בקרואטיה יותר זולה.
בהמשך הטיול עברנו לצפון סלובניה, אל איזור האלפים הנושק לדרום אוסטריה ולצפון איטליה. התגוררנו בצימר מעל אגם בוהיני, התחושה היתה שסוף סוף הגענו לגן עדן.

צילום: ארכיון "כוכב"

המקומות המרכזיים באזור הצפון הם עיירת הנופש ואגם בלד, כמו גם אגם בוהיני, כאמור, סוג של גן עדן עלי אדמות. למעשה, אם יזדמן לי להגיע אי פעם לגן עדן, אני מקווה שזה ייראה בדיוק אותו דבר, לפחות, אם לא יותר יפה.
בלד היא עיירה תיירותית מאוד, הנמצאת סביב אגם שבמרכזו טירה יפיפייה. העיירה מלאה באטרקציות, כגון: שייט במגוון צורות, מגלשות הרים ואיזור קמפינג מסודר.
אגם בוהיני, לעומת זאת, הוא פנינה שקטה ושלווה בין הרי האלפים, סביבו כפרים שקטים ושלווים מצד אחד (זה האזור המומלץ מבחינתי) ואילו בצידו השני רכבל העולה להר ווגל.
המים באגם קרים מאוד גם כשבחוץ חם. קחו בחשבון שמשעות הצהריים יורד באזור גשם, אך עד אז בדרך כלל הימים יפים וחמים. בערב מזג אויר משתנה והטמפרטורה יורדת ל-13 מעלות בערך, איזה כייף לאשתי.
אז מה ניתן לעשות באזור? מומלץ לעשות טיולי אופניים סביב האגם, לאכול במסעדות הפזורות בכפרים. המנות גדולות מאוד והמחירים זולים. גם הילדים נהנים מאוד מהאוכל, יש פיצות טעימות מאוד בהשפעה האיטלקית שמעבר לגבול, פסטות, שניצל וצ’יפס. והכל, עם חיוך ואדיבות אין סופית.
את סובב סלובניה סיימנו בנסיעה על הכביש הצפוני, דרך מאריבור, חזרה להונגריה, לבודפשט, שם בילינו שלושה ימים, נחשפנו לאומנות, ביקרנו באתרים יהודיים חשובים וכמובן פרקנו את יצר הקניות.

ייאמר מייד, בודפשט היא עיר תוססת בחודשי הקיץ. היא לא יקרה והאוכל טעים מאוד. קבלו טיפ: לא לוותר על גולש בשוק המקורה, או נקניקיות בקונוס. אל תפספסו גם ביקור באנדרטת הנעליים על גדות הנהר וסיור בבניין הפרלמנט, הכולל עלייה לבודה בפוניקולר וכניסה למוזיאון שליד הטירה המשקיפה על העיר העתיקה.
לסיכום: טיול סובב סלובניה הכולל טיסה לבודפשט וחזרה ממנה, 12 יום של טבע אלוהי, ערים יפיפיות, אוכל טעים ומגוון, שופינג בזול ועוד, מי צריך יותר מזה.