24.07.19

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Print this pageTweet about this on Twitter

תערוכה

עוד דקה נשוב: המרכז האקדמי רופין מארח תערוכה של פרסומות ישנות

התערוכה החדשה “אם ההיסטוריה אינה מגיעה למוזיאון היא מתה” נפתחה בגלרייה. אין מדובר בתערוכת אמנות. מוצגיה, אינם אלא חפצים שייעודם להימצא בין פחי האשפה

מאת: אדי גל , 14 ביוני 2016

תערוכה יוצאת דופן העונה לשם “אם ההיסטוריה אינה מגיעה למוזיאון היא מתה”, נפתחה ביום רביעי השבוע בגלריית המרכז האקדמי רופין ותהיה מוצגת ארבעה חודשים עד ה- 15 באוקטובר. מחקר וטקסונומיה, אלכס פרידמן. עיצוב התערוכה, ג’ון יונתן יעקובי. אוסף, אורן פייט. לעיתון “כוכב” נמסר כי, בתערוכה מוצגות פרסומות שהופיעו בארץ משנות החמישים והשישים.

צילום: ארכיון "כוכב"

יצוין כי, פרסומות ישנות הן אולי העדות המדויקת והבלתי אמצעית ביותר להבנת הלכי המחשבה וההיסטוריה הצרכנית של התקופה. מאז תחילתו של הפרסום המודרני, לפני כמאה שנה, כיוונו הפרסומאים לרחשי הלב של קהל היעד. בגרפיקה ובמלל, מבקשות הפרסומות לפגוע במרכז הקונצנזוס של ערכים, רצונות ותקוות של אדם באשר הוא אדם ואדם כ”תבנית נוף מולדתו”.
אולם התערוכה שנפתחה בגלריית מרכז האקדמי רופין, אינה תערוכת אמנות. מוצגיה, אינם אלא חפצים שייעודם להימצא בין פחי האשפה. חפצים אלו הקרויים אפמריים (זמניים / בני יום) בלשון הארכיונאי, הינם מושא המחקר האישי של המעצב והאספן אורן פייט, הינם תחום מחקר אשר הולך ותופס תאוצה בעשורים האחרונים ברחבי העולם, וכמובן הינם מגמה באמנות עכשווית.
אוסף פייט המונה מאות פריטי אפמרה ישראלית משנות החמישים והשישים, חושף עולם טיפוגרפי עשיר, פורש את ההיסטוריה הצרכנית של תקופתו ומזמן הצצה לנבכי נפשו של האדם.
התערוכה מתחלקת לשנים: בחלקה הראשון מוצגים העתקים של האובייקטים השמורים באוסף פייט, אשר נסרקו והודפסו במדפסת סטנדרטית. ההעתקות, בלשון שנות החמישים, ממוינות כולן, ללא עריכה לפי מידת האפמריות שלהם, החל מרגעים ספורים וכלה בעשורים, בהתאם למידת השימוש של הסובייקט בהן. כך פרסומת הינה דבר מה שהקשב של הצופה אליה רגעי, אך בה בעת היא מדגימה תפיסות שהושרשו בחברה ובתרבות במשך עשורים.

לכל הכתבות בקטגוריית אומנות >>>