17.12.18

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Print this pageTweet about this on Twitter

מגזין

על פי תנועת הרכבות: העמק עולה על הפסים

היסטוריה: לאחר 65 שנה רכבת העמק יוצאת לדרך. השר כץ החליט כי בתקופת ההרצה של הרכבת שתחל בערב סוכות, ניתן יהיה לעלות בכל אחת מתחנות רכבת העמק ולנסוע חינם במשך שלושה וחצי חודשים לכל יעד בארץ ולאחר מכן בחצי מחיר למשך שנתיים. ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל, אייל בצר: ״זהו יום חג למדינת ישראל ולעמק יזרעאל, העמק יהיה פחות פקוק והאפשרויות באזור רק יגדלו”. השר ישראל כץ: בתום תקופת ההרצה ניתן יהיה לנסוע ללא תשלום (הלוך ושוב), במשך שלושה חודשים ברציפות, מתחנות רכבת העמק, לכל יעד בארץ באמצעות כרטיס רב-קו. הנסיעה מתחנת כפר יהושוע ללא תשלום, תתאפשר לתושבי הסביבה בלבד”

מאת: אדי גל , 5 בספטמבר 2016

לאירוע הזה חיכו בעמק יזרעאל עשרות שנים: לאחר הפסקה של 65 שנים, שוב נשמעה צפירת רכבת באזור, ועל הפסים החדשים שהונחו בשנים האחרונות, טסה לה שוב הרכבת. חדשה יותר, משוכללת יותר בהרבה מזו שנסעה באזור לפני שישים שנה, אבל בפועל, ההיסטוריה חזרה והרכבת שוב נוסעת בעמק יזרעאל.
ביום שני השבוע זה קרה, בנסיעה מיוחדת מתחנת כפר ברוך ועד בית שאן.

צילום: ששון תירם

שר התחבורה והמודיעין, ישראל כץ, הוא שחנך את נסיעת הבכורה של רכבת העמק, מלווה בכיתת ותיקים מבית הספר היסודי “גלבוע” שבעמק בית שאן, שנסעו ברכבת העמק ההיסטורית, בסוף שנות ה-40.
לנסיעה הראשונה של רכבת העמק הצטרפו גם ראשי ערים ומועצות מקומיות שבתוואי מסילת רכבת העמק, מנכ”ל רכבת ישראל, בכירי משרד התחבורה וחברת נתיבי ישראל שהקימה את קו רכבת העמק עבור רכבת ישראל.
הרכבת שיצאה ביום שני בבוקר מחיפה, עצרה בתחנת הרכבת מגדל העמק – כפר ברוך ומשם המשיכה לתחנת הרכבת בעפולה, שם הצטרפו אליה כ-35 נוסעים מוותיקי העמק, בני כיתה אחת, שנסעו ברכבת ההיסטורית לפני יותר מ-65 שנים.
השר כץ העניק לכל אחד מהם תעודת הוקרה וכרטיס רב-קו מיוחד, שהונפק לרגל נסיעת הבכורה. מעפולה המשיכה הרכבת אל התחנה החדשה בבית שאן.
לאורך מסילת העמק שהוקמה בין חיפה לבית שאן, נבנו ארבע תחנות רכבת חדשות מתוך שש תחנות שתוכננו על תוואי הקו: בית שאן, עפולה, מגדל העמק – כפר ברוך ויקנעם – כפר יהושוע. בשלב מאוחר יותר, מתוכננות שתי תחנות רכבת נוספות, האחת במרכזית המפרץ והשנייה בנשר.
הרכבת שתשמש להסעת נוסעים ומטענים, עוברת בחלקה סמוך לתוואי מסילת הרכבת ההיסטורי. תוואי המסילה הנוכחי מתפצל מתחנת לב המפרץ, ליד צומת הצ’ק פוסט, מזרחה, ועובר בגשר מעל שדרות ההסתדרות לכיוון יגור ואזור צומת העמקים.
הקו ממשיך לאזור צומת התשבי לאורכו של עמק יזרעאל, עד עפולה, ומשם ישירות לבית שאן. על פי התכניות העתידיות, המסילה תוארך בעתיד עד מעבר הגבול בגשר שייח חוסיין (נהר הירדן) ותתחבר לרשת הרכבות הירדנית. עלות הקמת הקו שאורכו כ-60 קילומטרים, נאמדת בכ-4 מיליארד שקלים.
השר כץ, החליט כי בתקופת ההרצה של הרכבת שתחל בערב סוכות, ה-16 באוקטובר 2016, ועד לתחילת פעילותה הסדירה ב-4 בנובמבר 2016, ניתן יהיה לעלות בכל אחד מתחנות רכבת העמק ולנסוע בחינם לכל יעד בארץ. הנוסעים יקבלו כרטיס נסיעה הלוך ושוב, ללא תשלום בעמדות הכרטוס של הרכבת.
שר התחבורה,קבע, כי בתום תקופת ההרצה ניתן יהיה לנסוע ללא תשלום (הלוך ושוב), במשך שלושה חודשים ברציפות, מתחנות רכבת העמק, לכל יעד בארץ (באמצעות כרטיס רב-קו). הנסיעה מתחנת כפר יהושוע ללא תשלום, תתאפשר לתושבי הסביבה בלבד.

צילום: ששון תירם

שלושה חודשים בחינם

בתום שלושה חודשים של נסיעת החינם, תינתן הנחה של 50% (הלוך ושוב) במשך שנתיים נוספות, לנוסעים שיעלו בכל אחת מתחנות רכבת העמק (למעט, תחנת חיפה) לכל יעד בארץ. הנסיעה מתחנת כפר יהושוע, בהנחה של 50%, תתאפשר לתושבי הסביבה.
עם תחילת פעילותה של רכבת העמק, יופעל שירות אוטובוסים מישובי הסביבה לתחנות רכבת העמק. מדובר ב-38 קווי שירות, מתוכם כ-19 קווי הזנה שיופעלו מישובים שונים לאורך המסלול. קווים אלה יגיעו לתחנת הרכבת לפני יציאתה וימתינו לנוסעי הרכבת. קווי ההזנה יפעלו בין השאר מבית שאן, עפולה, שדי תרומות, מכללת עמק יזרעאל, מגדל העמק, רמת דוד, כפר החורש ויקנעם עלית.
שר התחבורה הדגיש השבוע, כי חיבור ערים כמו מגדל העמק, עפולה ובית שאן, לרשת המסילות הארצית, יקצר באופן ניכר את זמן ההגעה למרכז הארץ ויעלה משמעותית את ערך הנדל”ן של הערים והישובים שבתוואי הרכבת. “מדובר במהפכה של ממש, שתעלה את ערך הנדל”ן של ישובים אלה ותרחיב את אפשרויות המגורים והתעסוקה של התושבים”, אמר כץ.
רכבת העמק היתה שלוחה של הרכבת החיג’אזית, הוקמה בשנת 1950 ונסעה בין חיפה, דרך צמח עד לדמשק בסוריה. במהלך השנים הפכה הרכבת למיתוס בתולדות הישוב היהודי בארץ, בעיקר בשל סיפורים ואגדות שנקשרו אליה. רכבת העמק תרמה לפיתוח העיר חיפה והישובים סביבה ופעלה בהצלחה עד קום המדינה.
רכבת העמק היא חלק מתכנית “נתיבי ישראל” שאותה יזם השר כץ, במטרה לקרב את הפריפריה למרכז, באמצעות רשת כבישים ומסילות ברזל, מקרית שמונה ונהריה בצפון, ועד משאבי שדה ואילת בדרום, בעלות כוללת של כ-27.5 מיליארד שקלים.
מנכ”ל חברת רכבת ישראל, בעז צפריר, ציין כי מסילת העמק תוכננה להנעה חשמלית שקטה, נקייה וחסכונית, ותאפשר תנועת רכבות במהירות שיא של 160 קמ”ש. זמן הנסיעה מחיפה לבית שאן, כולל עצירה בכל אחת מארבע התחנות, יעמוד על כ-50 דקות בלבד.
במסגרת חידוש קו רכבת העמק, מוקם בימים אלה מסוף מטענים זמני בבית שאן, בצמוד לתחנת הרכבת. וזאת, עד להקמתו של מסוף המטענים הקבוע מול שדה נחום. המסוף ישרת את רכבות המשא שינועו על הקו ויובילו מטענים גם ממזרח לירדן, דרך נמל חיפה, בדרכם לאירופה.

צילום: ששון תירם

השר כץ ציין, כי הקמת מסילת הרכבת עבור מטענים וחיבורה לנמל חיפה ומרכז הארץ, תאפשר לצמצם את תנועת רכבות המשא בקו החוף ולהפחית את תנועת המשאיות בכבישים. בכך, היא גם תקטין את עומסי התנועה ומעורבותן של המשאיות בתאונות דרכים.
ראוי לציין כי, בימי מלחמת העולם השנייה פעלו בקו 6 רכבות יומיות, ששימשו בין היתר להסעת הצבא הבריטי במערכה לכיבוש לבנון וסוריה בשנת 1941. לקראת סיום המנדט (מרץ 1948), חיבל ארגון “ההגנה” ברשת מסילות הברזל בכל הארץ, וערב הכרזת המדינה פוצץ גם הגשר מעל הירדן. בתום המלחמה חודשה תנועת הרכבות באופן חלקי, אך הקו לא שוקם ובנובמבר 1951 נערכה הנסיעה האחרונה מחיפה לעפולה.
לאורך הקו נבנו 26 גשרים, באורך כולל של 5.5 קילומטרים, נחצבו 3 מנהרות תת-קרקעיות, באורך כולל של כקילומטר, והוקמו מעברים חקלאיים, גשרים להולכי רגל, מחלפים, הפרדות מפלסיות ועוד. במסגרת העבודות הושקע מאמץ רב בשמירה על הסביבה ועל ערכי הטבע והנוף. אלפי פקעות ומעל 600 עצים, חלקם בני מאות שנים, הועתקו ונטעו מחדש. ערוצי הנחלים החוצים את התוואי הוסדרו, ביניהם נחל חרוד ששוקם וחודשה בו זרימת המים.
לצד עבודות התשתית, שופצו ושומרו מבנים היסטוריים רבים, בשיתוף המועצה לשימור אתרי מורשת בישראל, נתיבי ישראל, רכבת ישראל, רשות הטבע והגנים והרשויות המקומיות. בין היתר שומרו התחנות היסטוריות של בית שאן, כפר יחזקאל, עין חרוד, אלרואי, כפר יהושע, צמח וחמת גדר. כמו כן, שוקמו גשרוני אבן, מעבירי מים ומבנים אדריכליים נוספים.
יו”ר חברת נתיבי ישראל, עודד שמיר, ציין כי סיום בניית מסילת רכבת העמק מהווה עבור החברה נקודת ציון. זהו הפרויקט הרכבתי הראשון של חברת נתיבי ישראל מאז ומעולם. הפרויקט, שעלותו הכוללת 4 מיליארד שקל, עובר לידי רכבת ישראל בלוח הזמנים שתוכנן מראש. אנחנו גאים להיות חלק מהפרויקט המדהים הזה, שאין לי ספק שישפר משמעותית את איכות החיים שלנו ויקרב עוד את הפריפריה למרכז. תודה לעושים במלאכה, עובדי החברה ובראשם המנכ”ל, ניסים פרץ”.
אייל בצר, ראש המועצה האזורית עמק יזרעאל: ״זהו יום חג למדינת ישראל ולעמק יזרעאל, רכבת העמק ההיסטורית שהוקמה ב- 1905 הייתה מחולל צמיחה ליישובים הראשונים שהוקמו פה, מרחביה ותל עדשים. כולנו גדלנו על הסיפורים של הסבים וההורים על הרכבת החיג׳אזית. אנחנו מסתכלים גם 100 שנים קדימה, ובטוחים כי חיבור הרכבת לכל רחבי הארץ יביא לצמיחה כלכלית, עלייה בביקושים ובבטחה. העמק יהיה פחות פקוק והאפשרויות באזור רק יגדלו”.
ראש עיריית יקנעם, סימון אלפסי: “ביקשתי מהשר לבדוק אפשרות למספר נסיעות ביום שיהיו ישירות עד לת”א. השר ביקש ממנכ”ל הרכבת לבדוק את האפשרות. כראש העיר, אני, יחד עם ראשי הערים והמועצות באזור, מודים לשר על מאבקו להשלמת הפרויקט. בזכות התעקשותו, כל תושבי העמקים ויקנעם בתוכם, ייהנו מנגישות תחבורתית למקומות רבים. פרויקט בסדר גודל כזה יכול היה רק אחד כמו השר ישראל כץ להוציא אל הפועל”.
ראש העיר מגדל העמק, אלי ברדה: “מדובר ביום היסטורי. נלחמנו כנגד החלטתו של שר האוצר הקודם, יאיר לפיד, לבטל את הרכבת. והיום, אנחנו שמחים לחנוך אותה. זוהי בשורה לעיר מגדל העמק, שתושביה ובאיה ייהנו מתחנה חדשה, שתאפשר דרכי גישה נוחים לעיר וממנה. מגדל העמק נמצאת כיום בתנופה, ותחנת הרכבת תהווה מנוף נוסף להתפתחות העיר”.

עוד כתבות בתחום מגזין

לכל הכתבות בקטגוריית מגזין >>>