21.11.18

Email this to someoneShare on FacebookShare on Google+Print this pageTweet about this on Twitter

מוא"ז עמק חפר

תושבי עמק חפר והסביבה: הפגינו במסגרת המאבק נגד הקמת שדה תעופה

בימים אלו נבחנות במוסדות התכנון החלופות להקמת שדה תעופה במקום זה הקיים בהרצליה, שדה תעופה לעשירון עליון בלבד. 6 רשויות מהשרון הגישו עתירה לבג”צ

מאת: זליג אהרונוביץ , 13 בספטמבר 2017

בהפגנה שהתקיימה בצומת בית ליד השתתפו כ- 100 מתושבי עמק חפר והסביבה, במחאה נגד האפשרות שיוקם שדה תעופה אזרחי באזור. המפגינים אחזו בידיהם שלטים, כגון: “שדה תעופה לא בבית ספרנו”, “זהירות בית ספר לטיסה לפניך”, “עמק חפר לא תהפוך לחצר האחורית של תל אביב” ועוד. גם הנהגים שעברו באזור האטו וצפרו, כאות הזדהות עם המפגינים.
כזכור, בימים אלו נבחנות במוסדות התכנון החלופות להקמת שדה תעופה במקום זה הקיים בהרצליה, שדה תעופה לעשירון עליון בלבד. לעיתון “כוכב” נמסר, כי בין החלופות ישנן 4 חלופות הנמצאות בשטחה של המועצה האזורית עמק חפר וסביבותיה.

תושבי עמק חפר וראש המועצה במהלך ההפגנה צילום: ארכיון "כוכב"

יצוין כי, השלכות הקמת שדה התעופה באזור עמק חפר תהיינה רבות, קשות ובלתי הפיכות. חיסול של מרחבי טבע ירוקים ועתירי המבקרים שמשרתים את כל מרכז הארץ. כמו כן, פגיעה אנושה באגמי ובאתרי הנדידה של מאות אלפי העופות הנודדים שמושכים עשרות אלפי מבקרים, כיסוי הריאה הירוקה בשמיכה עבה של בטון ומטוסים פולטי זיהום שיחסלו אם החי והצומח הטבעי, סלילת כבישי גישה חדשים שיכבירו עוד כיסויי אספלט על השטח הטבעי, וכמובן פגיעה קשה בחייהם של תושבי העמק, גם באיכות חיים וגם סיכון החיים עצמם בזיהום אוויר מאסיבי ובסכנת התנגשות בין מטוסים לעופות נודדים גדולים (שקנאים).
רני אידן, ראש המועצה האזורית עמק חפר, אמר השבוע כי: “זה פשוט לא הגיוני להקים שדה תעופה בעמק חפר, באמצע השטח הירוק, בפנינה של אזור השרון המשרתת שני מיליון תושבים שגרים בסביבה, עם ערכי טבע מאוד גבוהים ואתר הנחיתה הגדול בארץ לשקנאים. כל זאת, כי קבוצה קטנה, בעלי מטוסי קלים ממרכז הארץ, רוצים מנחת למטוסים שלהם קרוב לבית. נמשיך להיאבק ולהתנגד בכל האמצעים העומדים לרשותנו להקמת שדה תעופה בעמק חפר”.
ראוי לציין כי, ביום שני השבוע, הגישו 6 רשויות מקומיות בשרון עתירה לבג”ץ נגד המדינה, בטענה כי אין מקום מבחינת הסמכות של הועדה לתשתיות לאומיות (ות”ל) לדון בהקמת שדה תעופה כללי, מאחר שאין מדובר ב”תשתית לאומית”.
6 רשויות המקומיות הן: המועצה האזורית עמק חפר, מועצה אזורית לב השרון, עיריית חדרה, עיריית כפר יונה, מועצה אזורית מנשה ועיריית טירה, שעתרו לבג”ץ נגד הועדה לתשתיות לאומיות (ות”ל), המועצה הארצית לתכון ולבנייה, הועדה המחוזית לתכנון ולבניה מחוז מרכז, רשות שדות התעופה ומשרד התחבורה, בטענה שאין בסמכות הות”ל לדון בהקמת שדה תעופה חלופי לשדה התעופה של הרצליה.
העותרים טוענים באמצעות עו”ד ענת בירן, עו”ד דפנה תמיר ועו”ד דורון שי, ממשרד עורכי הדין ענת בירן, כי קיים ספק רב האם שדה תעופה זה ראוי להיות מוגדר כ”תשתית לאומית”.
לטענת העותרים, במקרה זה נמתחה עד הקצה הגדרת המושג “תשתית לאומית”, והליכה בדרך זו עלולה להביא למדרון חלקלק, לפיו תתאפשר זילות הגדרת “תשתית לאומית” לשימושים שונים, הרחוקים מהגדרת המושג “צורך לאומי”, כפי שהוגדר מלכתחילה בחוק התכנון והבנייה.
בנוסף, טוענים העותרים בחלקה השני של העתירה, כי ההליך המתקיים בוועדה לתשתיות לאומיות (ות”ל) למציאת חלופה להקמת שדה תעופה בהרצליה הינו שגוי, שכן הוא אמור להתקיים במועצה הארצית לתכנון ולבנייה, בכפוף לתמ”א 15 (תכנית מתאר ארצית לתפרושת שדות תעופה).
לטענת העותרים, קידום הקמתו של שדה התעופה בות”ל, פרושו “קיצור דרך”, כלומר, במקום לקדם את הקמת שדה התעופה במועצה הארצית, שם קודמה תכנית המתאר הארצית לשדות תעופה, ושהיא הבסיס לקביעת מיקום שדות התעופה, מבקשים להעביר את הדיון לות”ל ובכך לקצרו.
בנוסף, העותרים טוענים כי המועצה הארצית לתכנון ולבנייה ניחנה בראיה רחבה וכוללת, נוכח הרכבה המיוחד, הכולל נציגי רשויות להם היכולת להביא לידי ביטוי את הרגישות התכנונית, הערכית והאנושית במכלול השיקולים, זאת לעומת הות”ל, שחרף יתרונותיה הרבים ומעמדה הפורמלי, אינה יכולה להביא גורמים אלו לידי ביטוי, נוכח הרכבה המקצועי ומכוון הביצוע.
יצוין כי, קידום הקמת שדה התעופה במקום זה הקיים בהרצליה, מהווה מפנה תקדימי מבחינת הסמכות של הות”ל לקבוע, לראשונה אי פעם, מיקום של שדה תעופה חדש, אשר מיקומו לא נקבע בתמ”א 15 ולא נדון מעולם במועצה הארצית לתכנון ולבנייה.
רני אידן, ראש המועצה האזורית עמק חפר: “נאלצנו, לצערנו, לפנות לבית המשפט העליון, לאחר שהתברר לנו במהלך הדיונים שקיימנו עד כה, שהמדינה, כבר בתחילת הדרך, סימנה מטרה ואחר כך הכפיפה את הקריטריונים, כדי להתאים אותם למטרה שסומנה. נתקלנו באטימות בלתי מובנת, כשנציגי המדינה לא נותנים לעובדות לבלבל אותם. אין ספק שאזור השרון, שהוא הצפוף ביותר במדינה, אינו מתאים ואינו יכול להכיל שדה תעופה. ולכן, מול עוולת זאת, לא נותרה לנו ברירה אלא לפנות לסעד האחרון שנותר לנו, כמיצגיו של ציבור תושבינו”.
ראש המועצה האזורית לב השרון ויו”ר מרכז המועצות האזוריות, עמיר ריטוב, אמר: “נפעל בכל האמצעים העומדים לרשותנו, בכדי למנוע את הקמת שדה התעופה באזורינו, דבר שיביא למטרד בעייתי מאוד ולפגיעה באיכות חיינו. התהליך שנעשה אינו ראוי. לא מדובר בתשתית לאומית, ולכן הדיון בנושא כלל לא צריך להיבחן בות”ל, אלא במועצה הארצית לתכנון ובניה”.

עוד כתבות בתחום מוא"ז עמק חפר

לכל הכתבות בקטגוריית חדשות >>>